Causa Králík (1980)

Tsjechoslowakije
Komedie / Drama

geregisseerd door Jaromil Jires
met Marie Brozová, Milos Kopecký en Jaroslav Satoranský

Een film waarin de dagdagelijkse corruptie in Tsjechoslowakije in het vizier genomen wordt. Een ouder wordende advocaat verlaat schijnbaar om gezondheidsredenen zijn lucratieve praktijk in Praag om zich voortaan in een godvergeten plattelandsdorpje met futiele zaakjes onledig te houden. Zo neemt hij het bijvoorbeeld op voor een sympathiek-venijnig oud vrouwtje dat door haar klaploper-neef op een ‘galante’ manier van haar spaarcenten is beroofd.

avatar van Mac Hammer Fan
Deze prent kreeg een Nominatie voor de Gouden Hugo op het Internationaal Filmfestival van Chicago in 1980.