ad
  • 8.107.147 stemmen

Tyskungen (2013)

Misdaad | 105 minuten

Genre: Misdaad

Alternatieve titels: Camilla Läckberg’s: Oorlogskind / The Hidden Child / German Child

Oorsprong: Zweden / Duitsland

Geregisseerd door: Per Hanefjord

Met onder meer: Jakob Oftebro, Amanda Ooms en Claudia Galli

Oorspronkelijke taal: Zweeds

Oorspronkelijke titel: Fjällbackamorden 01 - Tyskungen

Releasedatum: 28 juni 2013

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Tyskungen

De succesvolle schrijfster Erica Falck verliest beide ouders in een auto-ongeluk. Wanneer een paar maanden later haar vermeende halfbroer vermoord wordt, gaat ze op onderzoek naar haar moeders oorlogsverleden. Dit zit echter vol duistere geheimen, die sommigen angstvallig verborgen proberen te houden. Erica raakt steeds meer verstrikt in een web van leugens en moord.

imageimageimageimageimage

avatar van Patjée

Patjée

Gisteren in de voorpremiere in Den Haag gezien. Het verhaal grijpt aan en het is mooi verfilmd. Het wijkt hier en daar nogal af van het boek, en lijkt een aantal gebeurtenissen uit andere boeken in dit boek te betrekken. Verder is dit overigens niet heel storend. De acteerprestaties waren geloofwaardig, hoewel ik vind dat Patrik volledig mis-cast is. Uit de boeken blijkt dat Patrik een warme en gedreven man is, terwijl hij in de films redelijk ongeïnteresseerd op mij overkwam. Ook Mellberg vond ik niet echt goed gecast: waar is zijn luiheid gebleven?

Sommige fragmenten zijn een beetje ongeloofwaardig. Ik snap dat Erica meer wil weten over de zaak, maar dat ze geen ontsnappingspoging wanneer ze in Noorwegen is aangekomen met het joch met het pistool is mij onduidelijk. Beetje ongeloofwaardig, maar opnieuw is dit niet al te storend.

Al met al, een mooi verhaal dat, zoals ik al schreef, aangrijpt. Het einde vind ik mooi weergegeven, met Erica die Axel's huis probeert te ontvluchten en Axel die begrijpt dat zij alles weet.

avatar van madmax1

madmax1

E en hele hersenspoeling wil je op de eerste 20 min alle namen onthouden ,dan komen er nog een aantal bij in flashbacks ,belabberde ongeloof waardige uitzoekerij van de hak op de tak .

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Redelijke tv-film, er zijn veel betere Zweedse (misdaad)thrillers te vinden. Vooral het acteerwerk was zo nu en dan niet om aan te zien.

avatar van Piratje

Piratje

Een ongelooflijk prachtige zachtaardige film die eindigt zoals hij begon. Vol symboliek als de onschuld van een baby.

Het begint als een familiedrama dat al vlug terecht komt in een WOII-verleden door het opzoekingswerk van een jonge schrijfster die plots een broer rijker wordt na de erfenis van haar verongelukte ouders.

Haar koppig doorzettingsvermogen zorgt ervoor dat het echt een zoekwerk wordt van een speld in een hooiberg. Met heel wat details, vooral oude oorlogsfoto's en bezoeken aan oorlogsveteranen sprokkelt Erica Falck de waarheid met volharding bij mekaar.

Met de indruk van langdradigheid kan ik zeggen dat deze film wel heel rustig naar zijn hoogtepunt komt en slechts de spanning zich in het slot voordoet. Maar die rust is er nodig om het verhaal te kunnen volgen. En dan nog een totaal onverwacht spannend plot waarbij je voortdurend op het verkeerde been wordt gezet.

Zoals het een Zweedse film past spreken de beelden en stiltes voor zich. Heel dichte close-ups spreken boekdelen en de bijna onoverzichtelijke details schrijven het verhaal.

Vanzelfsprekend zijn terugblikken naar fragmenten uit de oorlog voortdurend aan de beurt.

Een film die je, als kleinste gebeurtenis, zelfs waardeloos om aan te pakken, je in het diepste van je hart pakt.

Erica speelt haar rol prachtig, maar ook het hele team voelt zichtbaar mee met de film.

Heerlijk om zien, voelen, genieten en volgen. Een film die je moet gezien hebben.

Omdat ik dit helemaal niet verwachtte krijgt hij ook de top van de score: 5.0*

Echt een aanrader die treft.

avatar van Norman Mailer

Norman Mailer

Tyskungen heeft een ietwat slome indruk achtergelaten. Rustig kabbelt het verhaal richting een redelijk voorspelbaar demasqué. Dat hier gaandeweg slachtoffers bij vallen, lijkt mij buitenproportioneel.

Onaangenaam of wat dies meer zij, is het geheel zeer zeker niet. Echter lijken de personages wat charisma te ontberen, het beklijft – bij mij althans – nauwelijks.

Tarkus

Misschien wat ingewikkeld verhaal door de vele personages die er een rol in spelen, maar vond het toch lang niet slecht.

Maar wellicht is dat omdat verhalen die terug gaan naar de 2de Wereldoorlog me altijd wel interesseren.

En daar draait het hem in dit verhaal vooral om.

Voor mij dus wel weer een geslaagde Scandinavische film, de eerste uit een reeks van 6.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Niet ingewikkeld, wel een fijn verhaal. Ik vond het weer een goeie scandinavische film.

avatar van Kuwiel

Kuwiel

Weer een prima Nordic

Prima verhaal .Kijkt heerlijk weg !!!!

avatar van adso

adso

Even voor de goede orde: De Fjällbackers van Erica & Patrik zijn gisteren van MM verwijderd

avatar van SturyNijmegen

SturyNijmegen

De flashbacks naar de oorlog zijn heel mooi gedaan , ontroerend hoe het (gesproken) dagboek en de foto's tot leven komen in de film. Soms is het ongeloofwaardig, zoals al die doden achterelkaar, de gedwongen autorit en voorspelbaar zoals de oude man die zogenaamd dreigend wordt en een pistool trekt. Spannend wordt het daarom verder niet , want je weet bij voorbaat al dat Patrick er aankomt, het verhaal loopt dan gelijk helemaal leeg. Het koppel is trouwens wel een mismatch , ze lopen elkaar in de weg maar mooie Erika maakt wel wat goed. Wel veel personages allemaal met al die gezichten en namen.

Patrick lijkt wel een pop, wat een nietszeggende rol.

Toch 3.5 voor de sfeer, de flashbacks en het thema