The Human Scale (2013)

Denemarken / Bangladesh / China / Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Andreas Dalsgaard
met Jan Gehl, Rob Adams en M. Mostafa Zaman

50% van de wereldbevolking woont in stedelijke gebieden en tegen 2050 zal dit zelfs stijgen tot 80%. Leven in een megastad is zowel betoverend als problematisch. Vandaag de dag worden we geconfronteerd met een enorm olieverbruik, klimaatverandering, eenzaamheid en ernstige gezondheidsproblemen als gevolg van onze manier van leven. Maar waarom? De Deense architect en professor Jan Gehl heeft gedurende 40 jaar het menselijk gedrag bestudeerd in steden. Hij heeft gedocumenteerd hoe moderne steden menselijke interactie afstoten en stelt dat we moderne steden kunnen bouwen op een manier die rekening houdt inzake menselijke behoeften over opname en intimiteit. 'The Human Scale' bezoekt over de hele wereld grote denkers, architecten en stedenbouwkundigen.

Vanaf 7 november in de bioscoop (De Filmfreak)

avatar van Banjo
'50% van de wereldbevolking woont in stedelijke gebieden en tegen 2050 zal dit zelfs stijgen tot 80%'

wat vreselijk! wat ben ik blij, dat ik niet het eeuwige leven heb..
De wereld word van beton.. ik kom er ook niet graag het is mij te druk.
maar deze documentaire ga ik zeker zien.

Shit, gemist.

Goeie documentaire over stadsplanning en de invloed van de structuur van de stad op menselijk gedrag. Uiteraard boeiend materiaal met de exponentiële groei van de wereldbevolking in gedachte. Veel mooie en soms ook imposante plaatjes van steden en hun bevolking wereldwijd. Een kleine 3.5 sterren.

avatar van chevy93
Zeer interessante documentaire. Laat helaas weinig ruimte voor tegengeluiden. Zo wordt op het einde terloops gemeld dat alle ideeën leuk zijn (zoals geen hoogbouw), maar dat er uiteindelijk een kostenplaatje aan vast zit. In dat opzicht is de lofzang iets te idealistisch en te weinig realistisch.

Desalniettemin een mooi tegengeluid, want dat veel steden zielloos geworden zijn door de modernistische megalomanie moge duidelijk zijn. Onder aanvoering van mensen als Le Corbusier groeiden bomen tot in de hemel en moest alles groter, sneller en efficiënter. Dat daar een keerzijde aan zit, zijn we inmiddels wel achter, maar die gebouwen staan er nou eenmaal en een hele stedelijke infrastructuur wijzigen, kost een hoop tijd en moeite (en geld!).

Door een groeiende bevolking, die overigens grotendeels naar de stad vertrekt, zal er innovatief gedacht moeten worden. Zoals het in de docu goed verwoord wordt: meer met minder. Hoe kunnen we de bestaande ruimte zo herindelen dat we zowel de vruchten van de stad kunnen plukken, als het menszijn in ere kunnen houden. Kortom, hoe zorgen we dat we over vijftig jaar niet allemaal perfect geïsoleerd en geanonimiseerd op de 23e verdieping van ons appartement wonen? Met een mooi uitzicht, dat wel. Op de flat aan de overkant, dat wel.

avatar van Biosguru
Afrekenen met Le Corbusier en het Brutalisme. Voor een Architectuur doc, is het fijn concreet. Maar de ideeen die hier als heel nieuw gepresenteerd worden, zijn al wat ouder. Bijvoorbeeld Pattern Language van Christopher Alexander.

De werkelijke vraag wordt wat uit de weg gegaan. Als het over menselijke schaal gaat. Kan een stad te groot worden? En wat dan? Er wordt wat naar gehint. Op een gegeven moment wordt de reistijd te lang. Wat meer voorbeelden van geprivatiseerde steden was leuk geweest. Betaalbaarheid, wordt in deze docu uit de weg gegaan. Zo schijnt London zo duur te zijn, dat brandweer, politie, verplegers, onderwijzers, etc, "Civil servants" er niet meer in de buurt kunnen wonen, met alle problemen die daar weer bij komen kijken. Dat los je niet op met wat terassen, voetgangers zone's en fietspaden.

kos schreef:
Shit, gemist.