• 8.487.322 stemmen

The Book of Esther (2013)

Drama | 90 minuten

Genre: Drama

Geregisseerd door: David A.R. White

Met onder meer: Jen Lilley, Jennifer Lyons en Robert Miano

Plot The Book of Esther

"Who Is Your Hero?"

Wanneer Esther de vrouw van koning Xerxes wordt, betrekken haar neef Mordecai en de verachtelijke Haman haar in een gevaarlijk spel van intriges om de controle te verwerven over de jonge Perzische koning. Het is geen geheim dat Haman plannen heeft om de Joden uit te roeien, maar Haman plant ook iets verschrikkelijks tegen Mordecai en zijn volk. Het is nu aan Esther om de genegenheid van haar echtgenoot te winnen en te vragen om haar volk te sparen, wetende dat ze daarmee haar eigen leven in gevaar brengt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van goldendream

goldendream

De ontdekking van bijbelfilms gaat verder met deze versie van het boek Esther. Morgen bekijk ik de verfilming uit 1999. Zowel Ruth als Esther behoren tot mijn favoriete boeken uit het Oude Testament. De bijbelgetrouwheid zal ik moeten nakijken, want ik ben heel wat vergeten.

avatar van goldendream

goldendream

Een heropfrissing van het boek toont aan dat de film behoorlijk bijbelgetrouw is:

- Esther groeit op bij Mordechai, haar oom; wonen als joden in Perzische rijk

- koning Xerxes verstoot zijn vrouw en zoekt een nieuwe echtgenote: Esther

- Haman, een belangrijke raadsman, haat Mordechai en de joden (weigering te knielen)

- Mordechai verijdelt aanslag tegen koning door zijn legerleiding

- Haman bedenkt plan om alle joden te laten doden

- Esther bemiddelt bij haar man, ontdekking dat ze ook joods is, Mordechai krijgt promotie, Haman gedood

Toch zijn er enkele verschillen met het boek:

- veel aandacht in de film aan de zoektocht naar een nieuwe vrouw, in het boek is dat deel minder uitgebreid

- weinig aandacht in de film aan de aanslag van de legerleider, komt maar zijdelings aan bod, in het boek is dat belangrijker

- verzonnen personage: dochter van Haman; Haman wil haar als echtgenote van Xerxes om meer macht te krijgen en als dat mislukt, neemt Esther haar in bescherming; in het boek heeft Haman geen dochter, maar wel 10 zonen

Nog enkele opmerkingen:

- Het boek Esther ligt aan de basis van het joodse poerimfeest.

- Volgens sommigen is Haman een voorloper van de antichrist die alle joden wil uitroeien (profetische context).

- Een Pure Flix-film heeft altijd een romantische benadering, dat is hier zo en is ook zo in de film 'Ruth'.

- Een Pure Flix-film is een low budget film, dat merk je hier aan de beelden van het paleis: duidelijk computerbeelden.

- De acteur die Xerxes speelt, doet dat wel heel magertjes (miscast).