Global Player - Wo Wir Sind Isch Vorne (2013)

Alternatieve titel: Wereldspeler

Duitsland
Drama / Komedie

geregisseerd door Hannes Stöhr
met Christoph Bach, Walter Schultheiß en Inka Friedrich

Al generaties lang produceert familie 'Bogenschütz & Zonen' in het Zwabische Hechtingen textielmachines. Maar sinds enige tijd lopen de aanbestedingen en bestellingen dramatisch terug, omdat de concurrentie in Azië veel goedkoper is. Michael, het hoofd van het bedrijf, start zonder medeweten van zijn vader Paul, stiekem onderhandelingen met Chinese overnemers. Maar Paul komt achter het plan en vraagt nu hulp aan zijn twee dochters, Maria en Marianne, om zijn levenswerk in alle omstandigheden in eigen handen te houden.

De tolkscènes zijn langdradig, maar houden wel wat humor in en het is slechts tijdens één van die sessies dat er uitbundig kan worden gelachen.
Een zuivere komedie is deze TV-film evenwel niet, daarvoor is er toch het ernstiger thema van faillissement en overnames en de herinneringen aan de waanzin van WO II.
Een drama-komedie, dus, waarin goed wordt geacteerd. Vooral Inka Friedrich, in de rol van pientere dochter, Marlies, overtuigt.
Niet denderend en zelfs enigszins naar het slot voorspelbaar.