L'Innocent (2012)

Frankrijk

geregisseerd door Pierre Boutron
met Patrick Timsit, Frédéric Pierrot en Isabelle Gélinas

1978. Théo Grangier, een ongeschoolde arbeider zonder familie, wordt op sleeptouw genomen door twee inbrekers die hem voorstellen met hen mee op plundertocht te gaan. Théo moet op de uitkijk staan, terwijl de twee een overval plegen. Maar het plan loopt fout en een agent wordt gedood. De twee inbrekers slagen erin te ontsnappen. Théo wordt echter gearresteerd en ter dood veroordeeld voor moord.

avatar van adso
VAN CINEMA.NL:

De scenaristen - waaronder regisseur Boutron en acteur Timsit zelf - gebruikten het bitterzoete verhaal als een opzetje voor een portret van de politiek en sociaal roerige Franse jaren zeventig, toen ingesleten gebruiken als de doodstraf in alle hevigheid ter discussie werden gesteld...