Rodnye (2016)

1 stem

Duitsland / Letland / Estland / Oekraïne
Documentaire

geregisseerd door Vitaliy Manskiy

Na de Maidan-revolutie in Oekraïne in 2013, besluit de van origine Oekraïense filmmaker Vitaly Mansky om door de regio te reizen en zijn familie te bezoeken. Door voor de camera het gesprek aan te gaan met familieleden in Oekraïne, de Krim en Donetsk, hoopt hij een beter beeld te krijgen van de invloed van alle politieke gebeurtenissen op de bewoners van het gebied. Mansky neemt de kijker een jaar mee op sleeptouw: van mei 2014 tot mei 2015. Zijn moeder, opa, tantes: iedereen spreekt zich uit over de situatie in de regio. Ingewikkelde vraagstukken worden besproken. Is het belangrijk waar je woont of met wie je wilt samenleven? Gebeurtenissen uit het wereldnieuws, zoals het neerhalen van vlucht MH17, passeren de revue. Gedurende zijn persoonlijke zoektocht ontdekt Mansky hoe de verstoorde relatie tussen Rusland en Oekraïne voor problemen zorgt tussen onder anderen zijn tantes. Hoe langer Mansky rondreist, hoe nauwer zijn eigen familiegeschiedenis verweven raakt met de politieke gebeurtenissen. En onontkoombaar, hoe meer ook hij wordt geraakt.