Schweitzer (1990)

Alternatieve titels: Light in the Jungle: The Story of Dr. Albert Schweitzer | The Light in the Jungle | Out of Darkness

geregisseerd door Gray Hofmeyr
met Malcolm McDowell, Martin Adamiel en John Carson

Gedramatiseerde en geïdealiseerde reconstructie van het werk van Albert Schweitzer in Lambaréné, Frans Congo (nu Gabon), waar hij van 1912 tot aan zijn dood in 1965, een ziekenhuis leidde. De film vertelt enerzijds zijn verzet tegen de plaatselijke Oganga (medicijnman) en anderzijds de strijd tegen de bevooroordeelde geldschieters, die niet begrijpen dat hij onder dergelijke omstandigheden kan werken. Hij blijft echter de bouw van een modern ziekenhuis weigeren, omdat anders de plaatselijke bevolking het geloof in hem zal verliezen. De film eindigt in 1952 met de toekenning van de Nobelprijs voor de vrede voor zijn werk.