• 10.512 nieuwsartikelen

Drama / Romantiek | 104 minuten

Genre: Drama / Romantiek

Oorsprong: Canada

Geregisseerd door: Louise Archambault

Met onder meer: Gabrielle Marion-Rivard, Alexandre Landry en Mélissa Désormeaux-Poulin

Gesproken taal: Frans

Releasedatum: 31 oktober 2013

• CineMember Bekijk via CineMember

Plot Gabrielle

De muzikaal getalenteerde, maar verstandelijk beperkte Gabrielle wil graag op haar eigen benen staan en is op zoek naar liefde, maar wordt tegengehouden door haar aandoening. Alles komt in een stroomversnelling wanneer ze verliefd wordt op een jongeman die ze ontmoet bij een koor voor verstandelijk gehandicapten, die dezelfde uitdagingen als zij kent. Ze beginnen aan een relatie, terwijl ze bezwaren van hun families en maatschappelijk werkers negeren, die vrezen dat ze niet kunnen omgaan met volwassen relaties. Gabrielle is vastberaden om te bewijzen dat ze fout zaten, terwijl ze een aantal hindernissen moet overwinnen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

kappeuter (crew films)

Vanaf 31 oktober in de bioscoop (Cinéart)

Prudh

Openingsfilm vijftiende editie Film by the Sea (13 t/m 22 september in Vlissingen).

Prudh

Wat een lage stemmem tot zo ver. Mijn 3,5 schurkt een beetje tegen de 4 aan. Een ontzettend vertederende film dit. Klein en lief. Wil iemand zijn of haar stem al toelichten?

avatar van boukeve

boukeve

Deze film toont de worsteling van een jonge vrouw met een verstandelijke beperking met haar mogelijkheden en beperkingen. Maar hoeveel nieuws valt hier nog over te zeggen? Volgens mij hebben de makers van Gabrielle in ieder geval geen nieuwe boodschap weten te vinden, waardoor je met een Hollywood-tranentrekker in de vorm van een filmhuis-film overblijft. Bovendien worden de twee centrale conflicten in de film (meer onafhankelijkheid en de seksualiteit van mensen met een verstandelijke beperking) wel er mager uitgewerkt.

Langere recensie kun je hier lezen: Recensie Gabrielle (ZUBB.nl)

avatar van gerper

gerper

Deze film van de week in het filmhuis gezien. Een worsteling met je eigen verstandelijke beperkingen en de bemoeienis van de verzorgers/ouders met jou die denken het beter te weten. Wel uit liefde en zorg gedaan, maar zij willen bepalen wat wel en niet kan voor jou binnen je beperkingen.

Ik vond het juist knap uitgewerkt, zonder sentimenteel te worden, wat het al snel wordt. Knap en natuurlijk geacteerd van, met name de jonge cast.

Op de huid gefilmd, daardoor bijzonder, bijzonder.

dikke 4,5.

gauke

Een integer, maar suikerzoet en niet bijzonder origineel 'feel good" drama, dat zo nu en dan overkwam als een documentaire en dat tegen het clichématige aanhing. Maar gelukkig wist de regisseuse dat handig te omzeilen en wist ook vals sentiment te vermijden. Gabrielle Marion-Rivard leek intuïtief te spelen en kwam authentiek over.

avatar van jadolino

jadolino

Prudh schreef:

Wat een lage stemmen tot zo ver. Mijn 3,5 schurkt een beetje tegen de 4 aan. Een ontzettend vertederende film dit. Klein en lief. Wil iemand zijn of haar stem al toelichten?

Zo is dat... Klein en lief en heel teder.... Een van de betere franse drama's.

jadolino schreef:

Zo is dat... Klein en lief en heel teder.... Een van de betere franse drama's.

Canadees

avatar van Decec

Decec

Een mooie drama/muziek/romantiek film...

Mooi verhaal...

Prima acteerwerk...

Wat een gehandicapte en toch knap dat allebei verliefd...

Prima achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

scorsese

Aardige film over een jonge vrouw met een verstandelijke beperking die verliefd wordt en meer autonimiteit wil. De film heeft vaak wat te weinig vooruitgang en de zang-scenes helpen hier ook niet echt bij. Toch weet

het hier en daar te ontroeren en mede omdat een groot deel van de cast ook daadwerkelijk verstandelijk beperkt is, komt het als geheel wel realistisch over.