Le Temps de l'Aventure (2013)

Alternatieve titel: Just a Sigh

Frankrijk

geregisseerd door Jérôme Bonnell
met Emmanuelle Devos, Gabriel Byrne en Judith Rémy

In de korte vrije periode tussen haar optredens in Calais maakt de actrice Alix (Emmanuelle Devos) een kort uitstapje naar Parijs. In de trein ontmoet ze een mysterieuze Engelse vreemdeling (Gabriel Byrne). Blikken worden uitgewisseld en harten gaan sneller kloppen. Ze staan voor de keuze: ieder gaat zijn eigen weg om elkaar nooit meer terug te zien of zich overgeven aan het avontuur.

Waarschijnlijk meer een vrouwenfilm over twee personen die vol (geheime) verlangens zitten. In ieder geval vond ik het verhaal te bedachtzaam, besluiteloos en eigenlijk saai. Ook de dialogen waren weinig opwindend. De film gaat over een vrouw die hunkert naar verandering (ze wil het liefst ontsnappen aan de sleur van het leven van alledag). Zij ontmoet een vreemdeling die aan de ene kant mysterieus lijkt, maar aan de andere kant concreet is. Wat volgt is, volgens de algemene normen, wat ongepast gedrag. Maar zijn de risico's het waard om genomen te worden?

Emmanuelle Devos, Gabriel Byrne Ik kruis hier weer de degens met gauke. Stel zijn mening zeer op prijs, maar ben het dit keer niet met hem eens. Vind dit geen vrouwenfilm. Een zeker niet saai. Vond deze film juist uitermate spannend. Een film zoals alleen de Fransen hem kunnen maken. Het is een film over wat je verwacht van het leven, over de keuzes die je maakt, over de teleurstellingen over die keuzes en de moed die nodig is om daar mee te breken en opnieuw te beginnen.

Ach, misschien ben ik een onverbeterlijke romanticus. Film is een variant op de klassieker 'Brief Encounter'. Het is natuurlijk symbolisch dat ze haar vriend niet te pakken krijgt, geen geld kan opnemen, haar moeder met opzet misloopt en de zoveelste ruzie met haar zus uitvecht. Ze staat op een keerpunt in haar leven, in meer dan één opzicht. Gauke vindt de dialogen saai. Oké, maar er valt ook niet zo veel te zeggen. Wat moeten ze zeggen? Ze weten allebei dat ze elkaar hierna nooit meer zullen zien. Vind juist dat de film hier geen enkele steek laat vallen. Ze weet het gewoon niet. Nog op het perron twijfelt ze of ze toch niet met hem mee moet gaan. Tot eindelijk dat telefoontje met haar vriend haar weer op het gebaande pad terugbrengt. Zo gaat dat. Ze neemt haar verlies. Of juist niet. Noem dat maar saai.
Nog even zeggen dat Emmanuelle Devos en Gabriel Byrne een topprestatie leveren in deze film. Volgens mij vielen ze echt voor elkaar.

Een Emmanuele Devos-demonstratie en eigenlijk sla ik de prestatie van deze veelzijdige actrice het hoogst aan in dat gedeelte van de film die het eigenlijk avontuurtje voorafgaat, laat ons zeggen tot de grappig-genante begrafenisscene en het uit beeld verdwijnen van de "saaie" Gilles Privat.
Het verhaaltje gaat om een vluchtige romance tussen twee mensen die duidelijk, maar met veel moeite, beseffen dat het hierbij zal blijven.
Goed en boeiend verhaald, enkele zeer knappe scenes (in de trein, de repititie, de begrafenis...) en ondersteund door mooie, romantische muziek.
Natuurlijk is ook Gabriel Byrne een klassebak.