Maskeblomstfamilien (2010)

Alternatieve titel: Shameless

Noorwegen

geregisseerd door Petter Næss
met Marcus Mathias Aarnseth, Maria Bonnevie en Eindride Eidsvold

Het is zomer in het jaar 1951. Het eerste en enige kind van Lillian en Amund Wang wordt geboren. Een jongen. Of is het een meisje? Buiten vindt een zonsverduistering plaats. De vogels stoppen met fluiten. De ouders weigeren de operatie die van Adrian een volwaardige mens kan maken. Het appartement in Oscarsgate verandert in een broeikas waar de lelijkste bloemen groeien. Hier groeit Adrian op in een kunstmatige omgeving, vol stilte, leugens en uitdovende liefde. Hier maakt hij kennis met zijn schaamteloosheid. In de zomer van het 1966 neemt Adrian het recht in eigen handen. Hij verklaart de oorlog aan zijn ouders en verzamelt een kracht die verlossend werkt, maar anderzijds ook gevaarlijk is voor iedereen rondom hem, en geleidelijk aan verliest hij de controle erover.

Een donker drama. Over een jongen die misschien geen jongen is. Met een vader die hem verafschuwt, met een moeder die hem behandelt als een kind, met een tante die probeert te doen alsof alles normaal is en met de minnaar van de moeder die er voor zorgt dat hij zich niet 'bloot' hoeft te geven op gymnastiekles. Hij heeft geen vrienden. Het albino buurmeisje zoekt steun en bescherming bij hem. Maar de gevoelsarme Adrian stoot haar van zich af. Zoals hij iedereen van zich afstoot.

Ga er maar aanstaan als kijker. Het is een intrigerend kijkspel. Je betrapt je zelf er op dat je woedend wordt over hoe dom en gevoelloos de jongen wordt behandeld. Maar ook dat je woedend wordt over het doen en laten van de jongen als hij zich keert tegen zijn omgeving, zijn school, de paar mensen die nog wel met hem zijn begaan. Maar Je raakt nergens echt begaan met z'n lot. Me afgevraagd wat Petter Næss eigenlijk met deze film wilde. Er wordt prima geacteerd, met Marcus Mathias Aarnseth voorop als de androgyne Adrian. Maar wat er nu precies met hem aan de hand is, wordt niet onthuld. Het is een kille en grauwe film. In de (veelvuldige) opnamen in het appartement waar de jongen woont, lijkt alle kleur verdwenen. Evenals uit zijn - tot mislukken gedoemde - leven. 'Mijn geboorte was een zonde' zegt hij Oedipus na in het toneelstuk waarin hij op school de hoofdrol mag vertolken.