• 8.252.895 stemmen

Genre: Roadmovie / Komedie

Oorsprong: Oostenrijk

Geregisseerd door: Andrea Maria Dusl

Met onder meer: Josef Hader, Victoria Malektorovych en Detlev Buck

IMDb beoordeling: 6,5 (453)

Oorspronkelijke taal: Duits

Releasedatum: 8 januari 2004

Plot Blue Moon

Johnny is een weinig succesvolle geldkoerier. Hij neemt de vlucht van Oostenrijk naar Slowakije met zijn mysterieuze vriendin, Dana, die echter plotseling verdwijnt. Als hij haar tweelingzus Jana ontmoet, ontdekt Johnny dat een donker mysterie over hun familie hangt. Johnny reist naar de Zwarte Zee met een gelegenheidscrimineel uit Oost-Duitsland. Daar vallen uiteindelijk alle puzzelstukjes op hun plaats.

imageimage

Jewgenij Pazukin

Tochter der Lehrerin

avatar van yosemite44

yosemite44

Uit 2002? Hmmm, draait vanaf vandaag in 5 steden. Helaas niet in Rotterdam (Lantaren), itt wat er in het Rotterdams Dagblad staat.

avatar van FisherKing

FisherKing

Draait in de filmhuizen van A'dam-Utrecht-Nijmegen-Den Haag en Eindhoven.

avatar van yosemite44

yosemite44

toch ook in de lantaren (r'dam) vanaf deze week

Redlop

Beetje tegenvallen allemaal. Film moet het vooral hebben van het Oosteuropese tegen-de-grens-van-armoede sfeertje. Minimaal verhaal en voorspelbaar plot.

Wel grappig af en toe. Onverwachts mooi einde. Dat wel.

kappeuter (crew films)

Ik heb begrepen dat de recensies in de landelijke kranten ook niet al te positief gestemd waren.

Redlop

Die heb ik maar wijselijk na de film gelezen. Inderdaad...vooral De Volkskrant...niet bepaald juichende kritiek.

kappeuter (crew films)

Da's inderdaad wijs. Als je de Volkskrant blind volgt zie je nog maar weinig films.

Het Parool is summier, maar toch gematigd positief.

Redlop

Ben het met dat figuur van Parool wel eens. Vooral ..."de meeste indruk maken de grauwe beelden van de steden Lviv en Odessa.". Zoiets bedoelde ik hierboven.

kappeuter (crew films)

Vreemd. deze recensie is toch vrij positief op cinema.nl:

recensie.

Dan is dit niet de recensie die jij bedoelde ? Ik dacht dat David Sneek van de Volkskrant is.

Ik hoorde van iemand van mijn filmclubje dat de recensies niet al te best waren, maar nu ben ik wel benieuwd welke dat waren.

Ik had vantevoren namelijk erg zin om deze film te gaan zien.

avatar van FisherKing

FisherKing

kappeuter schreef:

Vreemd. deze recensie is toch vrij positief op cinema.nl

Cinema.nl is meestal (net zoals de Filmkrant) vol lof over wat "andere" films. Japon, Hukkle, Tishe, Russian Ark, Tan de Repente etc werden ook al de Hemel ingeschreven. Films zijn daar al goed, als ze maar een beetje apart zijn. Daarentegen worden integere, goed gemaakte en vermakelijke films over het hoofd gezien.

Maar daar hebben we gelukkig moviemeter voor

Redlop

Niet deze nee. In het cafe waar ik zat lagen stapels kranten en bladen. Meeste daarvan waren niet positief maar gemiddeld.

Ik zou er heengaan als ik jou was. Jij was bijvoorbeeld erg gecharmeerd geloof ik van "The man without a past'. Beetje dat zelfkant-sfeertje heeft deze film ook. Gewoon zelf oordelen.

kappeuter (crew films)

Goed, dan zal ik zeker gaan. Ik denk aan Amos Kollek films waarin ik ook de onevenwichtigheid altijd wel kan waarderen, waar een ander er wellicht over valt.

Cinema.nl is een samenwerkingsverband van VPRO en Volkskrant en de recensies komen meestal uit de laatstgenoemde krant. Daarom vind ik het vreemd dat de recensie van Volkskrantjournalist David Sneek blijkbaar niet in de krant staat.

avatar van petey

petey

• 1901 berichten

ik heb hem vorig jaar op het IFFR gezien en vond hem toen zeer goed.

Zegt natuurlijk niet alles, omdat je films daar toch in een andere setting bekijkt en er (in mijn geval) meerdere per dag ziett.

avatar van sydney

sydney

Ik ben het niet met voorgaande mensen eens die het een wisselvallige film vonden. Dit is een road movie met de nodige dramatiek maar ook de nodige humor. Dusl is in mijn ogen weldegelijk terecht gekozen als één van de meest belovende toekomstige regisseuren. Het is mooi hoe de film de "reis" gebruikt om alles in elkaar te laten vallen. Ik heb genoten. 4*

Het werd tijd!!! Ik heb veel matige films moeten verduren de laatste dagen.

as

Ik had geen enkel idee waar deze film heen moest gaan. tegen het einde aan had ik dat idee nog steeds. Wat heb ik nu gezien? Wat moest er nu eigenlijk vertelt worden? Wie is die Johnny nu eigenlijk? Het plot is erg dun maar een film als deze had kunnen drijven op interesante Karakters. Die zijn in deze film helaas dun gezaaid. Uiteindelijk blijf je als kijker achter met een leeg gevoel. Enkele scenes daargelaten heb ik me dan ook een beetje bekocht gevoeld als kijker. ( Hoewel ik hem voor nop heb gezien) l Een lege film. Net 2.5*en

avatar van ichi

ichi

Met muziek van Fennesz.

avatar van puck

puck

as schreef:

Een lege film.

Zo heb ik het ook ervaren. Er werd zo weinig achtergrond aan de karakters gegeven dat ik me totaal niet kon inleven, het deed me helemaal niks. Het kwam nogal emotieloos op me over, er werd ook erg vlak geacteerd vond ik. Het is eigenlijk net alsof je een verhaaltje vanaf een grote afstand volgt, en je krijgt er daardoor zo weinig van mee dat het niet boeit.

Een magere film en dus een magere beoordeling... 2*.

Biosguru

film is inderdaad niet voor iedereen geschikt, er gebeurt erg weinig en de humor is erg vreemd. Gisteren voor de tweede keer gezien stem verhoogd naar 3,5 *

niet heengaan, als je bijvoorbeeld À Bout de Souffle saai en plotloos vindt.

avatar van puck

puck schreef:

Humor? Welke humor?
Idd

Biosguru

uhm, kan hier lastig spoilers gaan geven, maar de schapen training is toch grappig? Of de stukken met Ignaz Springer, erg lollig.

as

Tsja, ben ik met je eens. Dat was lollig. Maar ook niet meer dan dat. De film leidt erg aan ideeen armoede. Oh, en voor de spoilers zijn er :spoilertags t'is dat je het weet.

Biosguru

Tja, we zullen het er niet over eens worden.

Kijk eens bij external reviews op imdb mischien dat je dan wat beter begrijpt wat er aan ideen in deze film verstopt zit. (minder arrogant bedoelt dan het er staat) Ik blijf bij mijn 3,5 ster.