The Life of General Villa (1914)

Actie / Drama

geregisseerd door Christy Cabanne en Raoul Walsh
met Pancho Villa, Irene Hunt en Walter Long

Film over het leven van Mexicaans revolutionair Pancho Villa. Villa speelt zelf de hoofdrol in deze film, die geproduceerd werd door D.W. Griffith en op locatie werd geschoten door Raoul Walsh terwijl de revolutie nog in volle gang was. De film verhaalt over de Mexicaanse Revolutie van 1910. Een opstand tegen dictator Diaz mondde uit in een langdurige burgeroorlog, waarbij verschillende facties vochten om de heerschappij over Mexico. Na verschillende kortstondige machtsovernames werd in 1913 Victoriano Huerta leider van Mexico. oppositieleider Venustiano Carranza richtte als reactie het consitutionalistische leger op waar Pancho Villa zich bij aansloot als generaal. Dankzij de militaire successen van Pancho Villa weten de consitutionalisten uiteindelijk de dictatuur van Huerta omver te werpen.