En Verden til Forskel (1989)

Alternatieve titel: A World of Difference

Denemarken

geregisseerd door Leif Magnusson
met Adam Kozlowski, Boguslaw Linda en Hilda Jensen

De twaalfjarige Jens heeft een Poolse vader en een Deense moeder. Toen hij zes was, zijn zijn ouders gescheiden en werd Jens naar zijn grootvader in Joegoslavië gestuurd. Als deze sterft, komt de jongen op een internaat terecht. Hij loopt weg en weet zijn vader, een dromerige gokker, in Kopenhagen te vinden. Zijn droom om weer samen met zijn ouders te leven kan echter niet verwezenlijkt worden.

avatar van Mac Hammer Fan
Deze prent won één C.I.F.E.J. Award op het Internationaal Film Festival van Berlijn in 1990. De kineast beschouwt zijn film als een sage over een klassieke held die een aantal zware proeven moet doorstaan in een harde, ongevoelige maatschappij. De jongen geeft het echter nooit op. Leif Magnusson wil de aandacht vestigen op de geestelijke armoede van onze tijd en op het paradoxale verlangen naar absolute vrijheid.