Grand Piano (2013)

Spanje / Verenigde Staten
Thriller / Mystery

geregisseerd door Eugenio Mira
met Elijah Wood, John Cusack en Tamsin Egerton

Een pianovirtuoos (Elijah Wood) wordt gedwongen om al vroeg te stoppen met optreden vanwege een verlammende plankenkoorts. Net voor zijn comeback ontdekt hij dat er een notitie op zijn muziekblad is geschreven. Zijn terugkomst blijkt een dodelijke kant te bevatten, wanneer hij letterlijk wordt gedwongen te spelen voor zijn leven.

Daarnaast is de uitkomst minder, ik had graag gezien wat....

De dader geeft het ook aan:

How many keys does the piano have?

avatar van schram101
Eigenlijk alles is saai aan Grand Piano. De ultrakorte speelduur ten spijt; er is alsnog geen klap aan. De intro duurt al veel te lang en zodra het concert begint wordt het amper boeiender. Iets wat op een kat en muisspel moet lijken voert de rode draad door de film maar vanwege een geloofwaardigheid welke vrijwel nihil is, is de film uitkijken een bijna onmogelijke taak.

avatar van limelight73
limelight73 schreef:
als je misschien nog nooit een piano gezien hebt en je bent 13, dan is het misschien een leuke film. mocht je echter weten wat piano spelen inhoud, dan is dit werkelijk een lachwekkende film die qua geloofwaardigheid nog onder doet voor shadowchaser.

*inhoudt

Matige thriller, die wat betreft opzet een beetje lijkt op 'Phone Booth', al is deze laatste stukken beter.
De film is ook bijzonder kort, er wordt wel vermeld 90 minuten maar trek daar maar een aftiteling vanaf van maar liefst 12 minuten !!!
En ja... het is nog steeds moeilijk om Elijah Wood in een volwassen rol te zien, je blijft met 'Lord Of The Rings' in je achterhoofd zitten.
Kortom, de film is een leuk tussendoortje, maar meer ook niet.
En nog dit, de fans van John Cusack zullen een beetje op hun honger blijven zitten, want hij komt amper in beeld, je hoort hem vooral de ganse film door.

avatar van DarlingDionne
Het kon me totaal niet boeien, terwijl ik normaal gesproken dol ben op dit soort films met een kat en muisspel, mits goed uitgewerkt natuurlijk. Wat zit Elijah toch in bar slechte producties de laatste tijd. die andere film waarin hij speelde genaamd Cooties was ook al niet om aan te zien..

avatar van Rickyman
Een aardige thriller.
De spanning wordt rustig opgebouwd en bleef mij genoeg boeien, al is de climax niet zo heel bijzonder.
Met prachtige muziek en een prima cast.
Vond Elijah Wood toch weer overtuigend in z'n rol zitten en is hij mij eigenlijk nog niet tegengevallen, na het eeuwigdurende Lord of the Rings (maar heb Cooties niet gezien).

avatar van Decec
Een goed muziek/mysterie/thriller film...
Goed (minder spannend) verhaal...
Goed acteerwerk...
Bekende acteurs Elijah Wood en John Cusack...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van witboek
Geen slechte film om eens te kijken.

Ik weet niet zo goed wat ik van deze film moet vinden. De vergelijking met Phone Booth wordt veel gemaakt en ik kan me daar ook wel in vinden. Ik vond het allemaal best vermakelijk en de setting in samenwerking met de klassieke muziek vind ik best goed werken bij dit verhaal. De scenes op het toneel zijn daarmee ook het beste. Het is minder boeiend wanneer Elijah Wood rond gaat wandelen. De uiteindelijke climax dat hij oog in oog staat met Cusack is ook totaal niet indrukwekkend.

En dat is misschien wel het grootste probleem van de film. Het is nergens indrukwekkend en wordt nergens spannend wanneer het dit wel moet zijn. Zo'n moment wanneer er twee mensen vermoord worden zou iets met je moeten doen, maar dat doet het niet. Toch vond ik het op de één of andere manier heel vermakelijk voor een keer en dat is ook belangrijk.

*2.5

avatar van leatherhead
Hilarisch slecht. De link met Phone Booth is wel begrijpelijk, al wist die film toch een stuk hipper en vlotter uit de hoek te komen. Grand Piano faalt daar resoluut in, waardoor de aandacht vrijwel volledig op het potsierlijke plot komt te vallen. De meeste onnozelheden zijn hier al benoemd dus die moeite zal ik mezelf besparen, maar zelden een film gezien die er zo'n potje van maakt. Het concert vond ik verder een weinig boeiende setting en de muziek is mijn ding niet, dus ook op dat vlak viel er weinig te rapen.

Prullaria van de onderste plank die maar zo snel mogelijk uit m'n geheugen gebonjourd mag worden. Met de intro heb je het beste wel zo'n beetje gehad. Daarvoor 1*.

Ik had hier meer van verwacht. Waar ik me het meest aan ergerde is dat ondanks de spanning die hij van tevoren al had om goed te spelen en die alleen maar groter werd toen bleek dat hij te maken had met een scherpschutter, hij het toch presteerde om bijna voortdurend te kletsen tijdens het concert en zelfs een sms-bericht te typen.

Hier had duidelijk meer in gezeten. Wellicht had de film iets langer mogen duren. Wanneer het verhaal iets rustiger zou worden gebracht, had het wellicht wat geloofwaardiger overgekomen. Dan was er misschien ook plaats voor andere elementen die het verhaal wat geloofwaardiger zouden maken.

avatar van martijn011
Wat een onzin allemaal zeg.
Allereerst al om de grote Hitchcock te imiteren, wat overigens totaal mislukte. Maar wat er in een kleine anderhalf uur allemaal aan onwaarschijnlijkheden in zit is niet te bevatten.

Alleen al een sms bericht typen dwars door de bladmuziek heen tijdens het spelen van een moeilijke passage. Trouwens, concertpianisten gebruiken zelden tot nooit bladmuziek tijdens het spelen van een pianoconcert.
Dat geklets tijdens het spelen is echt te belachelijk voor woorden, net als het podium op- en afrennen tijdens een muziekstuk.
En de clash tussen Wood en Cusack is al helemaal om je te bescheuren.

De enige positieve dingen aan de film zijn de muziek en af en toe het camerawerk. Zitten prachtige shots tussen, maar dat zijn dan ook echt de enige dingen die me konden bekoren.
Verder is het gruwelijk lachwekkend en deze film krijgt van mij dan ook een zware onvoldoende.

avatar van BlueJudaskiss
Met hoge verwachtingen ingegaan. Na een sterke, lekker broeierige opening werd het steeds ongeloofwaardiger, tot het punt dat het regelrecht belachelijk werd. Tja, John Cusack als moordenaar, ik zag het bepaald niet. Zeggen dat je alles kan zien maar niet doorhebben dat de pianist onder het spelen zit te sms'en, wat natuurlijk an sich al idioot is.
Niet echt slecht want sfeervol en het is leuk om Elijah Wood weer een keer te zien, maar nee... Uiteindelijk is het niet geworden wat ik gehoopt had.

Zwolle84
Op blu-ray verschenen als onderdeel van de Quality Film Collection. Weten we gelijk weer wat dat stempel betekent.

avatar van Noodless
Inderdaad tegenvallend, zeker als je er nog gaat over nadenken en de terechte kritiek hier gaat lezen.
Dan zou het zelfs een onvoldoende kunnen worden. Maar het blijft bij een 5/10 omdat de muziek en het concept aardig is. Helaas is de uitwerking ervan heel zwakjes.

avatar van fappie
Ik schrik eerlijk gezegd een beetje van de reacties, maar goed. Ik ben aangenaam verrast en vind dat er heel veel creativiteit in deze film zit. Ongeloofwaardig of niet, ik heb 90 minuten lang met veel bewondering gekeken. De link met Hitchcock is heel makkelijk gelegd. Misschien vind ik het daarom zo'n mooie film. Ik vond ook Elijah Wood prima spelen. Zeer goed. 4,0*

Rommel..Nu op 7 ga er mee stoppen. Wood doet mij denken aan Mr. Bean...en hij is scheef!!!

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Persoonlijke aanval en reacties daarop verwijderd.