Il Diavolo (1963)

1 stem

Italië

geregisseerd door Gian Luigi Polidoro
met Alberto Sordi, Gunilla Elm-Tornkvist en Anne-Charlotte Sjöberg

Een handelsreiziger uit de Italiaanse provincie wordt voor zijn werk naar Zweden gestuurd. Hij denkt daar als latin lover succes te hebben, maar de geëmancipeerde Zweedse schones plaatsen hem voor onaangename verrassingen. Uiteindelijk heeft zijn enige echte avontuur, waarover hij thuis zal kunnen opscheppen, niets met erotiek te maken.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor deze gekende Sordi klassieker ? Hij won nota bene de gouden beer in Berlijn ! Misschien komt het omdat de DVD hoes nog onaantrekkelijker is dan die van medewinnaar en gekende chanbara klassieker Bushido zankoku monagatari...
Al begrijp ik verder ook niet geheel waarom juist dit typische Sordi in den vreemde vehikel werd uitverkoren voor een prestigieuze prijs, misschien was het voor die gekke Duitsers de eerste Sordi zonder dubbing die ze zagen/ hoorden. In het thuisland staat hij niet zo hoog aangeschreven , net als zijn matige regisseur Polidoro.
Sordi kwam zelf met de idee over een Italiaans burgermannetje dat een would be neuk/ werkvakantie wil ondernemen in Zweden, maar kurkdroog weer thuiskomt. Hij vroeg zijn vaste buddy Sonego om het allemaal op papier uit te werken. Het resultaat is behalve een Sordi vehikel waarin hij practisch 100 procent van de speelduur in beeld is, ook een typisch tijdsvehikel : Zweden was in de sixties zeker in Italië schijnbaar een paradijs van sex en goddeloosheid, waarin de brave burgers het juk van kerk en zondebesef van zich hadden afgeschud om zich zonder enthousiasme te storten op een leven vol saaie middelmatigheid en geluk.*
Een ideaal milieu dus voor een sexueel uitgehongerd burgermannetje uit het katholieke en achterlijke Italië, enter Sordi. Hoe dit in concreto wordt uitgewerkt zult u begrijpen : de anti- held ontmoet de ene blonde lekkere chick na de andere, maar een kennismaking in bijbelse zin blijft steeds uit.
Genreconform ook de nodige VVV spotjes achtige footage : het is natuurlijk winter, overal ligt sneeuw, Santa Lucia wordt gevierd en de nobelprijzen worden in stock footage uitgereikt. Dit alles gebracht in sketchvorm.
Niet echt een Sordi hoogtepunt, deze film die als gouden beer winnaar ongetwijfeld heel vaak op de Duitse teevee te zien is geweest, en ook hier in de bioscopen moet hebben gedraaid. Wat vonden jullie hiervan ?

*: uitgezonderd misschien een lunatic fringe van godzoekers, melancholici en Bergman buffs. Deze lieden dient u te negeren.