Alexandra (2012)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Sarah Harkink

Regisseur Sarah Harkink zoekt oude vriendinnen op, die samen met haar op de gesloten meisjesafdeling (sector Alexandra) van jeugdinrichting Harreveld zaten. Ze trekt schokkende conclusies: met negentig procent van de meisjes die er - zonder wetenschappelijke basis - 'behandeld' werden, gaat het niet goed. Harkink, nu in de twintig, kwam in Harreveld terecht wegens agressief gedrag: ze sloeg een politieagent, gebruikte drugs, werd meermaals van school gestuurd, bedreigde haar vader met een schaar. Dat lijkt nu allemaal lang geleden en zelfs over een ander meisje te gaan. Maar haar vriendinnen hebben de nare periode nog vers in het geheugen. Harkink is zelf nadrukkelijk aanwezig in de film - als betrokken interviewer, en als vriendin.

avatar van Cellulord
Voelde mij geen enkel moment betrokken bij deze docu, niet met de personen of hun (drama) leven.

vraag me af wat het nut of doel van deze docu is?

Waarschijnlijk meer iets voor ex-patiënten van jeugdinrichtingen en/of mensen in de zorg.

zerodopa
Geniale docu. Ik ben opgegroeid in Almelo en Alexandra had toen al een beruchte naam. Ontzettend interessant om te zien wat voor meisjes daar worden opgesloten en hoe hun leven er nu uit kan zien. Dikke respect voor de docu-maakster.

En by the way.. de borsten van die blonde hoer in een van de laatste shot als ze een peuk opsteeks. Lekker ordi ..ik hou dr van

Cellulord schreef:

vraag me af wat het nut of doel van deze docu is?

Dat je er zelf niet bij betrokken voelt ligt natuurlijk aan jou en daar is ook niks mis mee.

Maar wat het doel is van deze docu is toch wel erg duidelijk toch?
O.a. in deze instelling zijn er dus meiden jarenlang niet behandeld die WEL een behandeling nodig hadden. Deze meisjes worden 'uitbehandeld' en mogen met nieuwe problemen (trauma's) weer buiten de poort leven. De vrije plaatsen in de inrichting word vervangen door andere meisjes die behandeling nodig hebben, maar deze niet krijgen. Inplaats van te zorgen werden de meisjes alleen maar afgestraft. Leren door straf is geen de oplossing, ze moeten er ook echt door geholpen worden. En dat is niet gebeurd. Deze film laat dit probleem zien. Steeds meer mensen komen onuitbehandeld uit een inrichting wat de situatie alleen maar erger en groter maakt.

avatar van Ajax&Filmfreak
Wat je ook ziet is dat pijn word doorgegeven.
Dochter komt ook in tehuizen en het circeltje is rond.
Erg triest.
Heb zelf ook crisisopvang en internaat van binnen gezien als kind, ben ook wel eens nieuwsgierig hoe het met sommige mensen vergaan zal zijn.
Niet al te best ben ik bang.

Film is trouwens gratis en legaal te zien via holland doc.