Alexandra (2012)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Sarah Harkink

Regisseur Sarah Harkink zoekt oude vriendinnen op, die samen met haar op de gesloten meisjesafdeling (sector Alexandra) van jeugdinrichting Harreveld zaten. Ze trekt schokkende conclusies: met negentig procent van de meisjes die er - zonder wetenschappelijke basis - 'behandeld' werden, gaat het niet goed. Harkink, nu in de twintig, kwam in Harreveld terecht wegens agressief gedrag: ze sloeg een politieagent, gebruikte drugs, werd meermaals van school gestuurd, bedreigde haar vader met een schaar. Dat lijkt nu allemaal lang geleden en zelfs over een ander meisje te gaan. Maar haar vriendinnen hebben de nare periode nog vers in het geheugen. Harkink is zelf nadrukkelijk aanwezig in de film - als betrokken interviewer, en als vriendin.

avatar van Cellulord
Voelde mij geen enkel moment betrokken bij deze docu, niet met de personen of hun (drama) leven.

vraag me af wat het nut of doel van deze docu is?

Waarschijnlijk meer iets voor ex-patiënten van jeugdinrichtingen en/of mensen in de zorg.