Stranded (2013)

Canada
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Roger Christian
met Christian Slater, Brendan Fehr en Amy Matysio

Gerard (Cristian Slater) is samen met drie andere astronauten op een missie wanneer hun ruimtestation plots wordt getroffen door een meteoriet. Ze komen er al snel achter dat de sporen van de meteoriet celstructuur kunnen reproduceren en muteren. Ava (Amy Matysio), de enige vrouwelijke astronaut, raakt besmet en krijgt in een rap tempo verschijnselen van een zwangerschap. Binnen 36 uur wordt er een wezen geboren dat zich in een ander bemanningslid muteert. Als het virus zich snel begint te verspreiden dringt Gerard er op aan om Eva te doden...

avatar van jarno1975
Het plot doet me heel erg sterk denken aan Alien....

avatar van schram101
Geen beste trailer.

avatar van 6-6-6
Als je de bijbehorende beschrijving leest. dan heb je de film ook ongeveer wel gezien.
Vond het één matige film, met net een voldoende cijfer 5,8.
Een beetje een mengeling van de films Red-planet, the Thing en Alien (deze films zijn 10x beter). Alleen het einde van deze film is dus zeer ongeloofwaardig, zonder Ruimte-pak 60 meter rennen naar één bergingsschip op de Maan???

Wat een slechte B film.

avatar van knusse stoel
"Ava (Amy Matysio), de enige vrouwelijke astronaut"
"Als het virus zich snel begint te verspreiden dringt Gerard er op aan om Eva te doden... "
Foutje in de beschrijving; Eva is Ava of andersom? Als de film maar niet dit soort essentiële foutjes bezit want dan heb ik een probleem.

Ik zal vanavond de film bekijken en mijn oordeel vellen, als ik afga op de onderstaande reacties kan ik beter iets anders gaan zien?!

B- Horror / Sciencefiction die zo waar best was te pruimen , zelfs de effecten waren meer dan redelijk.

avatar van rep_robert
Stranded is een matige film, waarbij de regisseur films als Alien en The Thing door de mengelmoes heeft gegooid en eigenlijk geen raad wist met al het bronmateriaal.

De film kent amper een waardige intro, je kent de personages niet en gelijk zie je de ingeslagen meteorieten al. Er zit totaal geen opbouw in de film, wat alles behoorlijk oninteressant maakt. Gaandeweg profiteert de film een klein beetje van de leuke setting, waar wel aandacht aan geschonken is. Maar is het dankzij het budget allemaal te kleinschalig gemaakt en kreeg ik het idee dat het ruimtestation uit niet meer dan een stuk of 4 ruimtes bestaat.
Zo krijg je op een duur een kat en muis spelletje in het ruimtestation, zonder dat je het idee hebt dat ze nou echt ver van elkaar afzitten of dat het een doolhof moet voorstellen.

De cast is ook maar matig, doordat je geen introductie krijgt interesseert het je totaal niet wat Slater & Co allemaal uitvreten, de daarbij behorende discussies zijn ook mal en ongeloofwaardig.
Daarnaast is de buitenaardse entiteit wel heel erg suf en voelde ik de dreiging totaal niet. Pas die paar seconde voor de aftiteling toen de alien op aarde was geland zag het er tof en dreigend uit. Helaas was de film toen al afgelopen.

1,5* voor de decors.

avatar van Roodkapje 1964
Eindelijk eens een goede thriller.
Het doet inderdaad denken aan Alien.

Het begin was matig, en goedkoop opgezet, maar de rest van de film was van goede kwaliteit.
Er zaten wel fouten in de film, een wetenschapper brengt nooit zijn omgeving in gevaar.
In deze film gebeurde dit wel.
Maar ja, dan had je waarschijnlijk geen goede thriller gehad.

Het einde is leuk. Een open einde!

Alles bij mekaar opgeteld, is het een film die de aandacht vasthoudt.

Oh ja, in een van de vorige berichten wordt gesproken over een fout van de naam van de vrouw.
Ze heet Ava, en wordt in het Amerikaans uitgesproken als Eva.
Het is dus geen fout!

avatar van Re73
Nee dit is gewoon niet goed.

avatar van rep_robert
Duidelijk!

Redelijk..
Op zich goed geacteerd, maar ik kon geen binding met de acteurs krijgen.

avatar van Lefgozer
Op zich een aardig verhaal, maar de uitwerking laat te wensen over. Zo zien we aardig wat domme handelingen van de personages en is het acteerwerk ook niet zo best (maar ook niet storend). De effecten waren meer dan redelijk, aldus stinissen. Ik voelde me echter behoorlijk in de maling genomen door de regisseur; denkt ie nou echt dat ik niet doorhad dat de omgevingsshots (buiten het ruimtestation) bestonden uit miniatuur speelgoed? En wanneer je denkt dat de film eindelijk eens echt losgaat blijkt dat het einde al te zijn...

avatar van mcdaktari
Goh, wat een origineel verhaal zeg, dat heb ik nog nooit gehoord!?!?
En als dat ruimtestation getroffen word door een meteoriet ziet het er ontzettend nep uit, je ziet duidelijk dat het miniatuur is. Echt kinderlijk slecht gemaakt. Maar de films waar Christian Slater de laatste tijd in speelt zijn sowieso al niet van een heel hoog niveau. Dus verwacht nu geen topfilm want dat is het bij lange na niet.

tja niet onaardig hoor , had wat beter uitgewerkt kunnen worden, zodat het net wat spannender wordt. maar het einde gaf hoop .. met een wat grotere zak geld , wie weet
Op zich houd ik wel van deze genre, helaas de laatste tijd niet wat noemigswaardig op dit gebied uitgekomen en Alien(s) ja, die blijft onovertroffen!

avatar van ikkegoemikke
Pffffttt dit was maar een zielig duplicaatje van Alien dat eindigt met een creatuurtje als The Fly.
Ik zag het al aankomen bij de beginscenes met de buitenopnames. Dit was identiek als bij "Space 1999" , een tv-serie uit de jaren 70. Zo overduidelijk plastieke schaalmodelletjes. Is die Slater zo een dure vogel dat men moet beknibbelen op andere zaken ?
De rest van het verhaal is saai en hemeltergend slaapverwekkend.

avatar van mjk87
Slecht en storend acteerwerk, lelijke special effects, lelijke fotografie, decors en kostuums die nog ergens uit een stoffige kast zijn getrokken en een verhaal dat ooit ook op de stapel metr afgekeurde scripts lag. Maar vooral, binnen 5 minuten was mijn aandacht weg. Wel uitgekeken, maar op den duur met een schuin oog naar andere zaken. 0,5*.

Wat verwacht je van een Canadees staats productie????

avatar van dvdcrusher
Vrij goede sf film met een goed opgebouwd verhaal, al is het weinig origineel. Ook de acteerprestaties van het gemuteerde buitenaardse wezen (steeds dat gemene lachje) en Ava zijn zeer matig, Gelukkig speelt Slater ook mee om de meubelen te redden. Kan mij niet van de indruk ontdoen dat met een betere cast een veel betere film kon worden gemaakt met dit goede en geloofwaardige scenario. Het open einde opent de mogelijkheid voor een vervolg hierop.

Niet zo best.

Film gaat inderdaad elders de mosterd halen. Er zit aardig was van Alien in, maar uiteindelijk is dit toch vooral The Thing maar dan op de maan. Alleen weet Christian niet echt goed wat er mee aan te vangen.

Je ziet hem door alle plotpuntjes lopen, maar het wordt allemaal erg zielloos in beeld gebracht. Na een half uur is het materiaal dan eigenlijk al op en moet hij nog dik 40 minuten aanmodderen alvorens aan de finale te mogen beginnen, want de 90 minuten moeten uiteraard gehaald worden.

Het is dat de effecten van de alien nog redelijk oké zijn. Kostuums, locatie en acteurs zijn vaak het laagste niveau. Verder ook een paar erg vreemde plotpunten. Waarom ze Ava nu uiteindelijk nodig hebben en losmaken is mij compleet onduidelijk, de quarantaine is één grote farce en dat logboek van Bruce is te belachelijk voor woorden natuurlijk.

Christian poogde een doorsnee genrefilm te maken, maar faalde in de executie. Jammer, want van dit materiaal valt eigenlijk makkelijk wat te maken, maar daar heb je dan wel een beetje degelijke regisseur voor nodig. Dat heeft deze film duidelijk niet, de rest valt dan ook mee in het water.

Enkel voor de echte scifi completisten, de rest mag dit gerust overslaan. Niks gemist.

avatar van steffv1
wow de special effects zijn echt wel bizar slecht.

avatar van Left4Dead
Oei.........pijnlijk dit allemaal.
De tweede kijkbeurt niet kunnen afronden dus 1,5** blijven staan.
Deze komt er niet weer in.