Stick (1985)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Burt Reynolds
met Burt Reynolds, Candice Bergen en George Segal

Ex-misdadiger Stick, is ontslagen uit de gevangenis van Michigan en wil met zijn dochter Katie een nieuw leven beginnen. Dan raakt hij betrokken bij een omvangrijk drugs schandaal en krijgt de maffia achter zich aan. Als zijn beste vriend wordt vermoordt en alles er op wijst dat Stick's dochter het volgende slachtoffer van de maffia gaat worden, besluit Stick terug te slaan. Een keiharde strijd is het gevolg.

avatar van Bandit
Een aardige film naar het boek van Elmore Leonard. Opvallend is, dat er twee versies van "Stick" zijn uitgebracht, zo zendt de BBC altijd een versie uit waarin de dochter van Stick totaal niet in voorkomt.
Ook hebben allebei de versies een heel andere einde. Let ook even op de afschuwelijke pruik van Charles Durning.

djelle
Typische foute jaren '80 wraakfilm met een doorbruinde Reynolds in de hoofdrol als "Ernest Stickley" alias 'Stick' die het opneemt tegen Pipo Clown (zo ziet de slechterik er toch uit) en zijn bende. Het wordt nog beter als we hem stoer zien rondhuppellen in z'n nichterige roze shirtje en op speciale wijze infiltreert als hulpje bij een tussenpersoon die er toevallig op kickt omgeven te zijn door (ex) misdadigers (je moet er maar opkomen).

De maffe gangsterbende durft niks doen in bijzijn van deze belangrijke connectie en dit alles zorgt voor soms hilarische toestanden. Zeker wanneer de clown, in bijzijn van de opperbaas, een geschifte filmmaker introduceert in functie van zijn oplichtingsplan en heel de fraude dan nog eens onderuitgehaald wordt door een aandachtige journaliste terwijl de verwenste Stick doodleuk deelneemt aan de koffieklets alsof er niks aan de hand is. Enorm grappig te aanschouwen, en vooral de berisping nadien (van die opperbaas) is om je krom te lachen. See it to believe it.

Wat de actie betreft is het spijtig genoeg niet veel soeps. Zo heb je één kleine shootout aan het begin van de film en dan nog eentje op het einde. De film vult zich in feite voornamelijk met allerlei onnodig lang uitgerekte plotwendingetjes zoals een voorspelbare romance, repetitieve dialoogjes over het gevangenisleven en een oubollige vader-dochter issue. Het einde deed trouwens een beetje denken aan Commando (maar dan in het kort).

Een schaarse plus: Moke. Een griezelig uitziende albino dat zijn rol bijzonder overtuigend speelt. Samen met het kenmerkende sfeertje en de onbedoeld komische momenten is dit toch nog een milde 2* waard. Geregisseerd door het oude sekssymbool zelf.

Tot slot een fantastische quote uit de trailer: "The only thing he couldn't do... is STICK to the rules."

Opnieuw na" Sharky"een vermakelijke actiefilm met Burt Reynolds in de hoofdrol.
Misschien minder aansprekend en actierijk dan de bovengenoemde "Sharky"maar deze "Stick"is spannend genoeg voor een leuk avondje filmvermaak.