Der Letzte Akt (1955)

Alternatieve titels: The Last Ten Days | Hitler's Laatste Dagen | Hitler: The Last Ten Days | Last Ten Days of Adolf Hitler | Ten Days to Die | The Last Act

West-Duitsland / Oostenrijk
Oorlog / Drama

geregisseerd door Georg Wilhelm Pabst
met Albin Skoda, Oskar Werner en Lotte Hobisch

Kapitein Richard Wüst staat kritisch tegenover het naziregime. In april 1945 wordt hij door zijn overste naar de Führerbunker gestuurd om Adolf Hitler over de toestand aan het front te berichten en om versterking te vragen. Zijn pogingen om Hitler onder vier ogen te spreken, mislukken meermaals. Zo beleeft kapitein Wüst de laatste dagen van Hitler. Hij ziet hoe zijn generaals de nederlaag trachten af te wenden. Juist op het ogenblik dat Hitler beveelt de door duizenden Duitse gewone burgers bezette S-Bahn op te blazen om de opmars van het Rode Leger te stuiten, wordt Wüst bij de Führer toegelaten.