The Rise (2012)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Rowan Athale
met Matthew Lewis, Timothy Spall en Luke Treadaway

Harvey Denton (Luke Treadaway) is opgepakt door de politie en zit in een verhoorkamer voor ondervraging. Rechercheur West (Timothy Spall) twijfelt er niet aan dat de crimineel deel heeft genomen aan een zeer gewelddadige overval. Bebloed en onder de blauwe plekken wil Harvey zijn verhaal doen. Hij zegt dat hij onterecht wordt verdacht en begint met uitleggen.

avatar van sinterklaas
Lekker typische Engelse misdaadfilm. Wel soms lastig te volgen omdat IFFR niet aan ondertitelingen deed bij Engelstalige films. Maar wat ik eruit heb kunnen halen was wel weer erg sterk en vermakelijk. Wasteland schetst een leven van een paar kruimeldieven in een dito grauw Engels stadje. Het plot zit ook weer vrij goed in elkaar en het is weer zo'n soort film waarbij het verhoor van een potentiele crimineel een rol speelt en dat alle vertellingen die volgens diegene (we hebben het dus over Harvey) worden weergeven in film. Dat brengt toch een paar fraaie en verrassende vondsten met zich mee. Eerst zien we de sukkeligheid van het groepje, en het feit dat ze nog wel eens op hun lazer krijgen van een tegenpartij. Maar alles draait ook om die nachtelijke overval, dat behoorlijk uit de hand liep en waarbij met horten en stoten de waarheid achterhaalt word door Harvey en West daarbij toch een klein beetje medeleven krijgt met Harvey.

Voor de rest een erg knappe film waarbij de bekende Engelse kenmerken ruimschots aanwezig zijn. Het typische humor, bruut geweld, bond en blauw geslagen gezichten en lekker veel grof taalgebruik en een heel scherp puzzelspel rond een overval. Wat mij betreft was dit weer een heel geslaagde film.

avatar van voskat78
Vond het een erg leuke en sympathieke film. Verder kan ik me wel vinden in bovenstaand commentaar

Typisch Engels, deze gestilleerde, grauwe, brutale, film noirachtige misdaadfilm, met een dosis humor en enkele horrorachtige en schokkende scènes. Dat klinkt veelbelovend. Ik weet niet precies waarom, maar ondanks het ingewikkelde en schrandere plot, wist het kat en muisspel mijn aandacht niet de gehele looptijd vast te houden en dreigde ik zelfs zo nu en dan in slaap te dommelen. De cast vond ik, op Luke Treadaway na, goed spelen en de personages zijn herkenbaar.

avatar van marianD
Goede misdaadfilm met af en toe wat humor.. Goed verhaal. De film weet je aandacht wel goed vast te houden. Het eind is verrassend.

avatar van Roodkapje 1964
Het verhaal was uitstekend, maar daar heb je nog geen film mee.

De film was matig, alleen maar gelul en geen enkele actie.

avatar van vranque
fijne film en nu waardeer ik de poster nog meer.

Goeie film over een jongeman die vrijkomt uit de gevangenis en een plan met zijn vrienden bedenkt om weg te komen. Wellicht niets vernieuwend of origineel, maar wel een onderhoudende film waarbij het verhaal gewoon goed in elkaar zit. De hele heist tijdens het tweede gedeelte is redelijk spannend. Een kleine 3.5 sterren.