Atarashii Kutsu wo Kawanakucha (2012)

Alternatieve titel: I Have to Buy New Shoes

Japan
Drama / Romantiek

geregisseerd door Eriko Kitagawa
met Miho Nakayama, Osamu Mukai en Mirei Kiritani

Fotograaf Sen Yagami wil samen met zijn zus Suzume de toerist uithangen in Parijs. Bij aankomst kondigt Suzume echter aan 'zelf iets te willen doen', waarna ze hem aan zijn lot overlaat. Hij weet echter niet meer waar zijn hotel is en dwaalt vertwijfeld rond. Als hij zijn paspoort per ongeluk laat vallen stapt de in Parijs wonende freelance schrijfster Aoi Teshigahara daarop en glijdt uit. Deze toevallige gebeurtenis heeft grote gevolgen voor de twee eenzame Japanners.

avatar van kinjutsu
Kitagawa's vorige was erg mooi, ben zeker benieuwd naar deze - met een OST van Sakamoto.

Tja.

Volgens mij begin ik elke recensie van een recent Japans drama de laatste tijd op eenzelfde manier, maar er zit allemaal wat sleet op. Ook deze film ontsnapt er niet aan. De film kent ongetwijfeld enkele hoogtepunten, maar over het geheel gezien mist het toch weer wat.

Op zich is het altijd wel interessant om te zien wat een regisseur in een vreemd land ziet. Vaak hebben die er toch een wat andere kijk op. Parijs is me niet onbekend, maar Kitagawa doet er te weinig mee. Hij aapt iets teveel een Europese visie na, waardoor de film wat tussen schip en wal invalt. Ook het acteerwerk had iets beter gemogen, camerawerk schoot vooral iets tekort in het middendeel.

Naar het einde toe wordt het wel een stuk beter. Kitagawa die constant rond zonnetjes heendanst en speelt met lens flares, de muziek die iets beter aankomt en een aantal scenes (zoals bij de Pont Marie) die absoluut raak zijn.

Maar het is weer een film van bijna twee uur en dan kan je er zeker van zijn dat ze het hoge niveau nooit aanhouden. Met pieken is dit een erg mooi drama, maar wat ertussenzit is gewoon wat te doorsnee. Moet korter, trager en terug wat puurder. Maar Kitagawa weet het laatste half uur toch wel de meubelen te redden, eindscene is er gelukkig ook volledig op.

avatar van wibro
Geen onaardig filmpje dat qua sfeer mij af en toe deed denken aan Before Sunrise (1995) dat zich in Wenen afspeelde. De film begon goed maar bij het nogal saaie ietwat dramatische middengedeelte dwaalden mijn gedachten soms behoorlijk af. Dat duurde mij een beetje te lang. Deze film moest het van mij ook voornamelijk hebben van het gedeelte wat zich in de straten van Parijs en op de Seine afspeelde. Dat vond ik erg mooi. Ook het einde trouwens hoewel dat toch wel enigszins voorspelbaar was.