ad
  • 8.109.784 stemmen

Lilet Never Happened (2012)

Drama | 106 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Jacco Groen

Met onder meer: Sandy Talag en Johanna ter Steege

IMDb beoordeling: 6,6 (207)

Releasedatum: 13 oktober 2012

Over Lilet Never Happened

Het 12-jarige, onaangepaste Filipijnse straatmeisje Lilet (Sandy Talag) vecht om te overleven in de straten van Manilla, en dreigt af te glijden in de prostitutie. Sociaal werkster Claire (Johanna ter Steege) probeert wanhopig het meisje te redden, maar haar pogingen stranden keer op keer. Hoewel Lilet genoeg kansen krijgt om eruit te stappen kiest ze, in al haar weerbarstigheid, de moeilijkste weg. Doordat zij half Westers en half Filipijns is, groeit zij uiteindelijk uit tot de populairste prostituee in Manilla onder westerse pedofielen.

Te zien op het Nederlands Film Festival.

avatar van Wouter

Wouter

Komt ie ook gewoon in de bios?

Wouter schreef:

Komt ie ook gewoon in de bios?

Ja; vanaf 10 januari 2013 in de bioscoop! (Amstelfilm)

avatar van Springfilm

Springfilm

klopt vanaf 10 januari in filmhuizen in Amsterdam Amersfoort Utrecht Den haag leeuwarden en Maastricht de regisseur zal in elke stad minimaal 1 x bij de vertoning aanwezig zijn.

avatar van Flipman

Flipman

Het wordt je niet door je strot gedouwd maar de film wil overduidelijk een punt maken. En daar slaagt ie in, hoewel ik liever de interpretatie aan mezelf had gehouden.

Toch kan ik niet ontkennen dat deze film hartstikke nodig is en overtuigend genoeg wordt gebracht. Sandy Talag komt subliem over als een kind dat veel te wijs lijkt voor haar leeftijd. Met nadruk op 'lijkt'. En vrolijk worden we er niet van maar van hetzelfde kaliber maakte Lilja4-ever wel iets meer indruk.

Volledige recensie.

avatar van gotti

gotti

Nieuws - filmfonds.nl

Leuk voor Jacco!

avatar van Smugmarty

Smugmarty

Top ga ik [email protected]# Mooie prijs gehad in Noorwegen Chapeau!

narva77 (crew films)

De DVD/Bluray-release is verplaatst naar 17 september 2013, volgens FRS en Bol.com.

• 20917 berichten

Het is allemaal erg en sommige mannen zijn beesten maar met het personage Lilet had ik totaal niets , sterker nog ik vond het een naar kind.

avatar van _Casper_

_Casper_

Indrukwekkende film! Hoewel ik sommige mensen hoor zeggen dat ze de film te soft vinden of niet rauw genoeg vind ik dat niet. De film gaat over een meisje van 11 dat leeft in armoede en vooral leeft op straat. Je ziet de wereld en de manier van denken van haar opzicht, ze droomt over t mooie leven, een vader als acteur.. hollywood, en ziet overal nog het mooie van in (en niet de harde werkelijkheid) als ze dan kennismaakt met prostitutie zie je hoe ze daar langzaam in ''valt'' . Erg sterke film, met een aantal erg beklemmende momenten.

4* aanrader

gauke

Zonder twijfel met de beste bedoelingen gemaakt en ik had eigenlijk verwacht dat deze film, die aandacht vraagt voor het lot van kindhoertjes, me bij de strot zou grijpen. Maar daarvoor is ie te tweeslachtig. Aan de ene kant realistisch en toegankelijk overkomend, aangrijpend en tragikomisch en aan de andere kant overdadig en te braaf, wordt er te vaak gebruik gemaakt van cliché's, wordt er te veel nader verklaard. Gelukkig wordt de hulpverlening ter discussie gesteld en worden er interessante vragen opgeworpen. De jonge Sandy Talag steekt naturel met kop en schouders boven de volwassenen cast uit.

avatar van mixmaster

mixmaster

betere beschrijving als die van mijn bovenbuurman kan ik niet geven , en ben het dan ook volledig met hem eens !

avatar van Zeriel

Zeriel

• 1916 stemmen

Ik vind deze film juist totaal niet realistisch, en ook dramatisch was het dramatisch.

Johanna ter Steege wordt in de film steeds aangeduid als "the American", terwijl ze dat met haar nadrukkelijk nederengelse tongval duidelijk niet is. Dat kan misschien in het theater maar in een speelfilm werkt dat niet.

De flapteksten zetten me weer een sop het verkeerde been. "Deze must see schudt je kijk op de wereld even flink door elkaar" Marie Claire."een fenomenale rol van Sandy Talag, deze film verdiendt een groot publiek", Tros Kompas. Goed niet mijn favo media. Persoonlijk vond ik die Sandy Talag vrij irritant, en het acteurwerk van de volwassenen was vrij matig.

Zoals wel vaak wil een belangrijke boodschap of een waargebeurd verhaal nog niet zeggen dat de film dan ook meteen goed is.

Zeriel schreef:

Wat? Speelt zij geen Nederlandse dan? Ai, da's jammer inderdaad...

avatar van Baldur

Baldur

Jawel, ze speelt een Nederlandse, maar die dus regelmatig wordt aangezien als een Amerikaanse.

Ik weet het niet. Het is op zich een interessant onderwerp. Maar ik ergerde me op een of andere manier kapot. Te gemaakt, te zeikerig.

BBarbie

Tragische film over een kindprostituee in Manilla. In het verbijsterende verhaal wisselen dramatische en grappige momenten elkaar in hoog tempo af:

Lilet tegen haar vriendje Nonoy, die seksonderricht van haar wil hebben:

Is dat alles? 60 cent? Daarvoor krijg je alleen maar een zoen.

Door schade en schande wijzer geworden leert Lilet al op heel jonge leeftijd dat volwassenen niet te vertrouwen zijn. Haar eigenzinnige, optimistische en bijdehante levenshouding wordt door de kleine Sandy Talag op meer dan geloofwaardige wijze vorm gegeven. Daarnaast een aardige rol van Johanna ter Steege als de jongerenwerkster, die maar geen vat kan krijgen op Lilet.

Een knappe, toegankelijke film, waarin behalve de kinderprostitutie de natuurlijke overlevingsdrang van een vroegrijp meisje centraal staat. Sterke regie van Jacco Groen (Meiden van de Keileweg), die niet kan verbloemen dat hij eigenlijk een documentairemaker is.

Een internationaal veel geprezen film, die als klapper op de vuurpijl op de Filipijnen een presidentiële onderscheiding heeft gekregen.

avatar van Zeriel

Zeriel

• 1916 stemmen

Baldur schreef:

Volgens mij is het echt de bedoeling dat wij moeten denken dat ze Amerikaanse is..... omdat iedereen als zodanig aan haar refereert.

narva77 (crew films)

Dat zou echt jammer zijn zeg. Waarom kan zij niet gewoon een NL maatschappelijk werkster spelen? Waarom altijd een Amerikaan die "to the rescue" komt...?

avatar van Marvinleeaday

Marvinleeaday

gauke schreef:

Goede beschrijving.

avatar van Filmsolina

Filmsolina

Zeriel schreef:

Als Zeriel in Zuid Amerika of sommige Aziatische landen is geweest, zou hij/zij weten dat blanken door mensen zonder opleiding altijd Americano of American worden genoemd, Johanna zegt meteen in het begin dat ze Nederlands is. Dus is het logisch dat ze geen Engels "als native speaker" spreekt.

Ik wilde de film toegankelijk maken voor landen waar het probleem wordt ontkend. Als de film harder en zwarter was geworden was de film alleen interessant geweest voor arthouse publiek in Europa

Nu heeft de film 12 internationale festivalprijzen gewonnen en is daarmee de meest onderscheiden Nederlandse film van het afgelopen jaar.

Weer Amerikaanse prijs voor Ter Steege-film - bndestem.nl

Het is na prijzen op festivals in Los Angeles, New York en Houston de vijfde Amerikaanse bekroning voor Lilet.

avatar van Phantasm

Phantasm

Indrukwekkend drama dat lekker wegkijkt.