The Night We Dropped a Clanger (1961)

Alternatieve titel: Make Mine a Double

1 stem

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Oorlog

geregisseerd door Darcy Conyers
met Brian Rix, Cecil Parker en William Hartnell

Als Duitse raketten op Engeland landen krijgt de onverschrokken luitenant-kolonel en meesterspion Charles Blenkinsop (Rix) de opdracht om in bezet Frankrijk het Duitse atoomprogramma te saboteren. Onder supervisie van de verstrooide luitenant-generaal sir Bertram Bukpasser (Parker) wordt een ingenieuze operatie opgezet. Een dubbelganger van Blenkinsop moet de aandacht van de Duitsers afleiden door in Noord-Afrika te verschijnen. De perfecte dubbelganger lijkt de simpele soldaat Arthur Atwood, die vooral uitblinkt in het reinigen van latrines. Het lot van Engeland ligt ineens in zijn handen.

avatar van Kuck-x
Amusante komedie zoals alleen de Engelsen die kunnen maken. Enkele jaren voordat Dad's Army televisiegeschiedenis begon te schrijven, kon hier al hartelijk om een oorlogsverhaal gelachen worden. Weinig andere volken zijn zo in staat tot milde zelfspot. Blenkinsop is een Bond-achtige held, stiff upper lip and all that, de typische onverstoorbare gentleman zoals we die kennen uit de boeken van P.G. Wodehouse en het Lucky Luke-avontuur Tenderfoot.
Het verhaal is even simpel als onderhoudend. En hoewel er geen enkele aantoonbare reden is voor de geheimzinnigheid bij het vertrek van de helden naar Frankrijk en Noord-Afrika, is de draaideur een even simpele als geniale vondst. En je zou bijna denken dat Kubrick zich door Blenkinsops terugkeer uit Frankrijk heeft laten inspireren voor het slot van Dr. Strangelove...
De mooiste rol vind ik die van Cecil Parker als de wat warrige en afwezige sir Bertram Bukpasser. Wat een geweldige charme brengt die man elke keer over op het scherm! Hij valt voor mij in de buitencategorie van Britse acteurs, zoals Robert Morley, Margaret Rutherford en Alec Guinness. Wederom viel mij trouwens de treffende gelijkenis op in stem, mimiek en stijl tussen Parker en Donald Hewlett (bij ons vooral bekend van It ain't half hot mum en You rang m'lord?)
Grappig ook om de heerlijke Hattie Jacques in een kleine rol te zien. Een zeer charmante vrouw, prachtig actrice en comédienne en helaas veel te jong overleden.