Die Vermessung der Welt (2012)

Alternatieve titel: Measuring the World

Duitsland
Drama / Komedie

geregisseerd door Detlev Buck
met Albrecht Schuch, Florian David Fitz en Vicky Krieps

Duitsland in de vroege 19de eeuw. Alexander von Humboldt heeft de gehele wereld afgereisd om er een goed overzicht van te krijgen, en Carl Friedrich Gauss bleef thuis om hetzelfde te ontdekken door middel van zijn berekeningen. Beiden zijn briljante en excentrieke wetenschappers die op een totaal verschillende manier de wereld beleven en begrijpen, maar ze bezitten beiden een onverzadigbare nieuwsgierigheid.

Een geforceerd en emotieloos overkomend, clichématig episch avontuur (en hetzelfde gold voor de oppervlakkig neergezette karikaturale personages, die ook voor een niet onbelangrijk deel afgrijselijk slecht gespeeld werden), dat mede door een gebrek aan spanning al snel begon te vervelen. De regisseur heeft geprobeerd om zoveel mogelijk in twee uur speeltijd te persen. De grootschalige landschapsopnames waren visueel werkelijk schitterend.