Zaytoun (2012)

Verenigd Koninkrijk / Israël / Frankrijk

geregisseerd door Eran Riklis
met Stephen Dorff, Abdallah El Akal en Alice Taglioni

Beiroet, 1982. De Israëlische gevechtspiloot David (Stephen Dorff) wordt neergeschoten boven Libanon. Om terug te keren naar de veilige zone moet hij een beroep doen op Fahed, een 10-jarig Palestijns jongetje. Hun wantrouwen tegenover elkaar ontwikkelt zich tot een vriendschap wanneer ze door het vijandelijke land trekken. Ze worstelen met hun wederzijdse haat en afhankelijkheid, als ze beide op zoek gaan naar hun idee van een thuis.

Het inmiddels oude bekende verhaal romdom het Israëlische Palestijnse conflict waarin twee, qua achtergrond, totaal verschillende mensen toch vrienden kunnen worden. Een oppervlakkig, naïef, maar ook hartverwarmend verhaal. Vooral het camerawerk is uitstekend: de plaatjes bijvoorbeeld van het overweldigende Libanese landschap bij de ontsnappingsscène moeten, ondanks de getoonde beelden van massavernietiging, hoop bieden.

Rustig voortkabbelend filmpje, simpele verhaallijn maar waar toch van alles gebeurt!

avatar van Phantasm
Prima drama die lekker wegkijkt.

avatar van opa-ben
Best wel aangrijpende film die zo maar echt gebeurt zou kunnen zijn. ik heb er geboeid naar gekeken en wat naar voren komt is dat er ondanks alle wanhoop en ellende toch ook een beetje hoop is.

avatar van cantforgetyou
Mooie film hoor. Zonde toch dat er nog altijd oorlog heerst. Eigenlijk allemaal om verschillende geloven. En we zijn toch echt allemaal hetzelfde. Maar goed. Terug naar de film. Het is natuurlijk geen super hoogvlieger, maar toch zeker niet vervelend.

Goed onderhoudend oorlogsdrama, zelfs klein beetje roadmovie over een groeiende bijzondere vriendschap tussen UN pilloot en palestijns jongetje.

avatar van Decec
Een goede drama/avontuur/thriller/oorlog film...
Prima en mooi verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteur Stephen Dorff speelt goed...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Een moeite waard...

Aardig oorlogsdrama met een mooi (vriendschap tussen twee natuurlijke vijanden) en onderhoudend verhaal wat zeker ook weet te boeien en soms zelfs ietwat emotioneel/aangrijpend is. Ook met de uitvoering zat het wel goed en met name de beelden (ook trouwens de muziek) van de Libanese en Israëlische landschappen zagen er wel fraai uit. Datzelfde geldt voor de niet onaardig uitziende Alice Taglioni (in de rol van Israëlische dokter/soldaat). De hoofdrolspelers Stephen Dorff (in de rol van de Israëlische gevechtspiloot) en Abdallah El Akal (in de rol van het 10-jarige Palestijns jongetje) doen het goed en de vriendschap die uiteindelijk (misschien wel wat cliché) ontstaat tussen beiden, is mooi om te zien. Al met al een aardig oorlogsdrama om eens gezien te hebben.

Redeljke film over een Israëlische gevechtspiloot die neerstort in Libanon. Het conflict in het Midden-Oosten wordt hier gebruikt als achtergrond en de relatie tussen de piloot en een Palestijnse jongen staat hier centraal. Echter wordt de relatie nogal clichématig neergezet (ondanks de twee prima hoofdrollen). Genoeg mooie plaatjes van het landschap, maar wel wat langdradig.

avatar van Donkerwoud
Rustig voortkabbelende film over de samenwerking tussen een Israëlische krijgsgevangene en een Palestijns jongetje. Zeer genietbaar door talloze shots van beeldschone landschappen vol olijfbomen, rotsgebergtes en weidse woestijngezichten. Stiekem zit er onder het lieve verhaaltje van hoop en vergeving een politiek incorrecte ondertoon: waarom wordt vrijwel elke volwassen Arabier neergezet als een gewelddadige malloot, terwijl de Israëlische hoofdrolspeler de beminnelijkheid zelve is?! Realistisch is het allemaal geenszins, maar de Hollywood-formule is nou eenmaal het terugbrengen van ingewikkelde internationale conflicten tot hapklare sentimenten. Desondanks zijn Stephen Dorff en Abdallah El Akal samen heerlijk knuffelbaar.... koetsjie koetsjie!

Veeleer een roadmovie dan een drama. Net als in andere films wil de Israëlische regisseur Eran Riklis laten doorklinken dat het met een beetje goede wil van beide kanten mogelijk is de tegenstellingen tussen Joden en Palestijnen ─vaak gevoed door achterdocht en vooroordelen─ te overbruggen. Een loffelijk streven, maar de film wordt daar niet per se beter van. Die heeft vooral last van een laag waarschijnlijkheidsgehalte. Niet tegenstaande dat een afwisselende en onderhoudende film.