Gone (2011)

1 stem

Documentaire

geregisseerd door John Morning en Gretchen Morning
met Kathy Gilleran

Op 31 oktober 2007 krijgt Kathy Gilleran beangstigend nieuws van de Verenigde Naties: haar zoon Aeryn, werkzaam als wetenschappelijk onderzoeker bij de UNIDO (United Nations Industrial Development Organization) in Wenen, is verdwenen. Kathy is zelf al 20 jaar politieagente in Cortland, een kleine stad in het district New York. Een verdere bijzonderheid is dat Aeryn Mr. Gay Oostenrijk geweest is. Na haar aankomst in Wenen vertelt de plaatselijke politie haar dat haar zoon voor het laatst gezien is toen hij weggevlucht is uit een exclusieve mannensauna, dat hij vermoedelijk zelf een einde aan zijn leven heeft gemaakt en dat zij niets zien in een verder onderzoek. Kathy denkt echter dat er meer aan de hand is. De documentaire probeert het doen en laten van Aeryn te achterhalen, alsmede de werkelijke reden waarom de politie weigert om zijn moeder te helpen bij haar zoektocht.

De documentaire bestaat uit een reeks interviews met de moeder van de vermiste zoon; bijzonder vreemd en niet professioneel daarbij is dat de documentairemakers niet zelf op onderzoek uit zijn gegaan, geen gebruik hebben gemaakt van andere bronnen.
Zo is deze film een verhaal geworden over een moeder en haar ondraaglijke smart, die wil weten wat er met haar zoon gebeurd is, die ontdekt dat haar zoon onder verdachte omstandigheden is verdwenen, dat er gaten in het politieonderzoek zitten, die geschoffeerd wordt door onbetrouwbare en schaamteloos homofobe mensen van de politie en een gemeentelijke overheid tegenover zich vindt die het geen bal kan schelen. Waarschijnlijk zijn er mensen die meer weten, maar niets durven te zeggen. Zo is het ook een verhaal geworden over discriminatie, leugens, bedrog en machteloosheid.
Het gegeven blijft merkwaardig: een man springt naakt van een brug om spontaan zelfmoord te plegen en zijn lichaam is nooit gevonden.
Emotioneel en ten einde raad zoekt de moeder verbanden met de nazi's in de tweede wereldoorlog. Dat gaat (denk ik) te ver, maar duidelijk is wel dat rechten van homo's in tal van landen nog altijd niet als "mensenrechten" worden gezien.