Malls R Us (2010)

Frankrijk / Canada
Documentaire

geregisseerd door Helene Klodawsky
met Jon Pahl, Rubin Stahl en Alfred Taubman

Door nostalgie, oogverblindende architectuur, de popcultuur, economie en politiek te combineren, onderzoekt de documentaire de populairste en meest winstgevende bestemming van de suburbs van Noord-Amerika; de 'shopping malls'. En hoe voor de consumenten deze winkelcentra kunnen voorzien in gemeenschappelijke en zelfs ceremoniële ervaringen. Voor de makers en architecten zijn deze 'shopping malls' de plaatsen waar idealisme, passie en hebzucht samenkomen. De film traceert de geschiedenis van de malls in Amerika, en combineert archiefbeelden met interviews met betrokkenen, en met bezoeken aan enkele van de grootste en meest spectaculaire winkelcentra in Canada, de VS, het Verenigd Koninkrijk, Japan, Polen, Frankrijk en Dubai.