Shaitan (2011)

India
Actie / Misdaad

geregisseerd door Bejoy Nambiar
met Kalki Koechlin, Shiv Pandit en Gulshan Devaiah

Vijf drugs gebruikende vrienden die op straat rondhangen, besluiten om een ontvoering in scène te zetten. Ze doen dit om te pogen een politie-agent om te kopen, om zodoende een auto-ongeluk te verbergen waar zij bij betrokken waren, en waarbij een onschuldige is omgekomen.

Leuk.

Indië - Bollywood levert vaak toch best aardige films. Niet meteen de grootste meesterwerken, maar een film als Shaitan heeft toch genoeg troeven om 120 minuten te boeien. Het is alleen wat lastig om uit te vissen welke films niet-Bollywood zijn.

Niet dat die invloed volledig weg is, zeker in de muziek herken je nog wel wat Indische pop. Niet meteen mijn stijl, al klinkt het dan wel net iets moderner dan wat je in de typische Bollywood film te zien krijgt. Daar viel in ieder geval makkelijk doorheen te kijken.

Het verhaaltje is niet meteen origineel, maar wel goed uitgewerkt. Aardige personages (herkende Koechlin ook, die kiest toch altijd iets apartere films precies), visueel best netjes en met veel zwier en tempo in elkaar gedraaid. De film raast voorbij, wordt nergens saai en weet z'n 120 minuten vlot te vullen. Naar het einde wordt het dan allicht net wat te melig, maar op dat moment kon ik ook dat de film nog wel vergeven.

Leuke ontdekking, beetje jammer dat niemand het verder aandurft blijkbaar.