Psych-Out (1968)

Komedie / Drama

geregisseerd door Richard Rush
met Susan Strasberg, Dean Stockwell en Jack Nicholson

Het dove meisje Jenny ontvangt een kaart van haar broer, die ze al een tijd niet heeft gezien, waarin staat: God is alive and well and living in a sugar cube. Ze dwaalt af naar een rockfestival waar haar broer het laatst is geweest, in de hoop hem te vinden. Bij haar zoektocht wordt ze bezeten van een rockband en krijgt een relatie met zanger Stoney. Maar al snel krijgt ze het erg zwaar en moet ze beslissen of ze doorgaat met haar zoektocht of terug naar huis keert.

neo (crew)
de mooie poster geeft al aan waar de film om draait.

avatar van Toon1
vreemde film, maar toch een aanrader als je houdt van de sixties. Het beste van de film vind ik toch de muziek, van The Strawberry Alarm Clock en The Seeds.

avatar van Jurado
The trip is beter maar deze is ook wel erg grappig...

avatar van Bombong
Leuke film vol hippie-clichés. De film moet het meer hebben van de aangename sixties-sfeer, kleuren en muziek dan van het verhaal. En Jack Nicolson met een paardenstaart!

Verschenen in de wat vage Belgische DVD-serie Hollywood Classic Collection die momenteel voor €5,99 per stuk bij de MediaMarkt ligt (inclusief deze film).

avatar van VanRippestein
Gisteren voor de uhh, 5e keer ofzo gezien en het blijft een heerlijk luchtige zomerse film die ondergewaardeerd is. Voor liefhebbers van Easy Rider. Goeie double bll met The Trip ook. De muziek is echt geweldig.

De film kijk je eigenlijk alleen voor de sfeer: veel muziek, zon, kleurtjes, groovy-ness. De film neemt dan ook lekker de tijd om een verkleedpartijtje met veel kralen te laten zien. Dat soort sfeerscenes zijn er in overvloed (het verhaal gaat eigenlijk nergens over). En tot in de detail kom je in de sixties terecht met een aangename groep hippies.

Aardige film waarin een doof meisje op zoek gaat naar haar broer, en waarbij een aantal hippies haar helpen. Wellicht heeft deze film de tand des tijds niet helemaal doorstaan, maar is als tijdsdocument (het hippie-tijdperk) nog wel interessant. Chaotisch camerawerk en soms (onbedoeld) grappig. Het slaat soms nergens op, maar door de aanwezigheid van Susan Strasberg en Jack Nicholson met een paardenstaartje nog net 3.0 sterren.

Wazige slechte film, misschien wel leuk als je een wietje op hebt. Of vanuit nostalgich oogpunt, maar kon mij niet boeien.

Een kijkje in de hippie-wereld van de jaren 60.
Wie de muziek apprecieert zal er toch iets aan hebben, want het plot stelt weinig voor.
Jack Nicholson, bijna 50 jaar geleden, zet een dynamische act neer. Susan Strasberg daarentegen, had wel een lieve snoet, maar bakt er voor de rest weinig van.
Het liplezen wordt wel erg onrealistisch voorgesteld, zodat dit en andere onpreciesheden van de film een zwakke vertoning maken.

avatar van 93.9
Groovy,man!

Matige film uit de jaren '60 en die zich ook in die periode afspeelt.
Bekende namen zijn Dean Stockwell en Jack Nicholson, maar van beide heren heb ik al veel betere dingen gezien.
Er is even een verwijzing naar de muziek van Jefferson Airplane, maar je hort ze wel niet, integendeel, de muziek in deze film stelt net als het verhaal niets voor.

avatar van zoutzak
Prachtig tijdsdocument van het fameuze Height Ashbury in de 60s en een ondergewaardeerde film met een Nicholson zoals we hem kennen uit Easy Rider.

avatar van Robi
Een doof meisje is op zoek naar haar broer in het hippe San Francisco van 1968, en wordt daarbij geholpen door drie jongens die ze toevallig ontmoet. Een echte hippie film uit de hippie tijd, en in die zin een leuk tijdsdocument die waarschijnlijk wel een enigszins goed beeld geeft van hoe het er daar aan toe ging in sommige kringen in die tijd. Maar als film stelt het maar weinig voor. Een flut verhaal wat alle kanten op springt en heel matig acteerwerk. Zelfs van de jonge Jack Nicholson. Wel leuk om te zien, dat wel. Ik moest er vooral om lachen hoe belachelijk hij was als hij gitaar speelde. Hij is duidelijk geen gitarist. Verder was het een film met veel liefde en drugs en een hoop psychedelisch gezwets. Bij de drugs scenes werd alles uit de kast gehaald om een beeld te krijgen van wat je dan ervaart. Maar bij de enige seksscène in de film was dan weer niets te zien. Dat hoort dan kennelijk ook bij die tijd. En een ander ding dat me in de film opviel en wat ik me eigenlijk nooit zo duidelijk had gerealiseerd was, dat hippies zich in die tijd heel erg afkeerden van de burgerlijke maatschappij, maar dat ze zich niet afkeerden van het geloof. Iets wat je dan gelijk toch eigenlijk ook had kunnen loslaten als je toch wil doen wat in je opkomt en je niet wil laten beperken met het leiden van je eigen leven zonder bemoeienis van anderen.