• 8.292.741 stemmen

Geregisseerd door: Takayuki Hirao

Met onder meer: Mirai Kataoka, Takuma Negishi en Ami Taniguchi

Oorspronkelijke taal: Japans

Plot Gyo

"I wonder if that stench of death will ever vanish"

Nadat ze afgestudeerd is trekt Kaori met twee vrienden naar een afgelegen vakantiehuisje in Okinawa. Daar aangekomen worden de drie verwelkomd door een vreselijke stank. Kaori gaat op onderzoek en ontdekt een gemuteerde vis die rond het huis dwaalt. Ze vermoordt de vis, maar al snel blijken er meer van dit soort vismutaties rond te lopen.

imageimage

Koyanagi (stemrol)

Ring Master (stemrol)

Onderhond

Gaaf, maar gehandicapt.

Na 15 jaar gezemel over het negatieve imago van anime is het eigenlijk best fijn om een film te zien die daar ongegeneerd lak aan heeft. Gyo bevat toch zowat alles waardoor anime in het Westen al snel als sleezy weggezet werd, maar weet daarnaast wel een lekkere eigen stempel te drukken.

Veel tijd wordt er niet verspeeld aan de intro, na vijf minuten is het al goed aan de gang. Gemuteerde vissen die Japan en aanpalende eilandjes overspoelen en mensen infecteren. Tentakels? Check. Uiteenspattende mensen? Check. Freaky mutaties? Check.

Alleen zo geweldig jammer dat de animatie zelf het laat afweten. De tekenstijl is ook niet altijd even best maar het monster design is gelukkig wel cool. De animatie is jammer genoeg veel te houterig en vaak enorm lelijk. Begrijp dat er voor dit soort projecten niet geweldig veel geld op tafel kan gelegd worden, maar dit had gewoon beter gemoeten.

Toch valt er makkelijk naast te kijken, door wat goed uitgewerkte zieke ideetjes en een algemeen gebrek aan gene.

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

Tja, de film geeft wel een originele invulling aan de eeuwenoude 'fart joke'. Sowieso kun je er vanalles over zeggen en van denken, maar niet dat het allemaal al eens eerder is vertoond. Cronenberg is er niks bij.

avatar van Boeikens

Boeikens

Wat ben ik blij dat we nog geen geurcinema in huis hebben

Als het op hilarische filmpjes aankomt met een goede mix van gore (in elke betekenis) en erotiek zijn de Jappen onklopbaar

De afwerking is voor een tekenfilm anno 2012 brak maar voor de rest lig je hier plat van het lachen

avatar van John Milton

John Milton

Prima mee vermaakt, twijfelde zelfs even over een zeventje, maar de tweede helft haalde hem voor mij toch iets naar beneden. Animatie is niet geweldig, en die 'sporen' of wat het ook zijn die ze uitspuwen leggen wel een erge waas over het gebeuren, soms.

Desalniettemin, bizar animeetje met de nodige seksualiteit, gore, tentakels en body horror. Bij vlagen schoot ik echt in de lach, zo ziek. Maar ik ben op weird anime vlak nog een groentje.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Moet een jaar wachten op de nieuwe Sharknado, dus misschien is dit een aardige no-brainer voor ertussendoor.

avatar van EVIL '84

EVIL '84

Helemaal geen slechte animatie. Door het vlotte tempo en de korte speelduur kijkt hij ook lekker weg. De animatiestijl is niet heel bijzonder te noemen. En zeker niet mooi. Maar een Japanse animatie met gemuteerde vissen?? Die kan en moet je zeker niet aan je voorbij laten gaan!