Maya Lin: A Strong Clear Vision (1994)

Alternatieve titel: Maya Lin's Monument

1 stem

Documentaire

geregisseerd door Freida Lee Mock
met Maya Lin

Documentaire over het ontwerp en het vervaardigen van het Vietnam-herinneringsmonument. De controverse begon al toen bekend werd dat het winnende ontwerp van een Chinees-Amerikaanse kunstenares was. Tegenwoordig is het monument één van de best bezochte in de VS, met een grote emotionele impact voor de bezoekers. We volgen de kunstenares Maya Lin ook in het vervaardigen van enkele andere kunstwerken.

avatar van mrklm
Oscarwinnaar voor beste documentaire is vooral interessant als reconstructie van de controverse en het daarop volgende verhitte publieke debat over het Vietnam Veterans Memorial dat in 1982 werd gebouwd. De pas 22-jarige Maya Lin was studeerde architectuur toen ze besloot om deel te nemen aan de ontwerpwedstrijd voor het herdenkingsmonument voor Vietnamveteranen. Een nauwkeurig samengestelde jury koos tot ieders verrassing voor haar ontwerp, een lange, zwarte muur met de namen van alle gevallenen in chronologische volgorde. De keuze voor dit ontwerp riep aanvankelijk veel weerstand op, niet alleen vanwege het ontwerp, maar ook omdat de ontwerpster van Aziatische afkomst was. We zien hoe de onervaren Lin zich op waardige wijze verdedigt en horen ook haar visie achter het ontwerp van dit inmiddels zeer geliefde monument. Het tweede deel richt zich op andere monumenten die ze heeft ontworpen, maar die - mede vanwege het gebrek aan dramatiek - minder interessant zijn. Bovendien beperkt regisseur Freida Lee Mock vooral tot een analyse van Lins werk. Je krijgt weinig inzicht in haar verleden, haar drijfveren en haar inspiraties, maar voor liefhebbers van architectuur is dit een must.