Teodora, Imperatrice di Bisanzio (1954)

Alternatieve titel: Theodora, Slave Empress

1 stem

Italië / Frankrijk
Avontuur / Drama

geregisseerd door Riccardo Freda
met Gianna Maria Canale, Georges Marchal en Renato Baldini

Teodora, een Romeinse courtisane en voormalig slavin, trouwt met de Romeinse keizer Justinianus en neemt zitting op de troon als Keizerin van Rome. Maar de kloof tussen de adel en het slavenverleden is te groot. Teodora wil gerechtigheid voor haar volk. Het gevolg is revolutie en de gewapende conflicten barsten uit in zowel Byzantium als Rome.

Ze heeft echt bestaan : Theodora, keizerin van BYZANTIUM... haar regeerperiode is afdoende gedocumenteerd door de chroniqueurs, haar beeldingsjaren als circusartieste/ hoertje/ toneelspeelster zijn echter de stof van laster en legende geworden.
Het betreft hier meteen 1 van de weinige chick pepla, dat wil zeggen dat de protagoniste hier echt de drijvende kracht achter de gebeurtenissen is en niet slechts alla Cleopatra wacht tot ze de mannetjes in bed heeft gekregen waarna die mannetjes het spel overnemen. Powerchick Canale - niet toevallig ook mevr. Freda geheten inmiddels- was een logische castingkeuze, en is hier zowel een gevaarlijke verleidster als een meedogenloze heerseres, die overigens wel steeds handelt uit de raison du peuple . Een volk waaruit ze zelf afkomstig is.
Film bestaat uit 2 delen die zijn verbonden door flashbacks POV ouwe Justinianus, die flashbacks heeft hij tegenover de gekende mozaieken in Ravenna , maar vooral tegenover God. Het eerste deel behandelt zijn ontmoeting met Theodora toen hij alla Harun al Rashid incognito door Byzantium * doolde en haar oppikte in een kroeg, het tweede behandelt de regeerperiode van Teodora en Justinianus met als apotheose de gekende opstand van de hippodroom hooligans.
Het is een duidelijke Freda film en 1 van de weinige pepla met een eigen visuele flair, gemaakt voor het een afgezaagd genre was geworden en een industrie op zich, al hoeven we hier geen narratieve verrassingen te verwachten. Tweede peplum van Freda en volgens de pundits zijn beste, action packed en met een vaak bizar kleurgebruik, let u bij voorbeeld op dat blauw. Verder ook een Canale show, ze hupst hier naar 1955 cinema begrippen zo goed als naakt rond, mag het verplichte dansje uitvoeren en vaak boos met haar beroemde groene ogen kijken. Nogmaals : zij is de drijvende kracht hier, niet de toch ervaren en gekende Marchal die als Justinianus vooral een argeloze, goedbedoelende maar ineffectieve sul is.
Voer voor historici is dit natuurlijk niet en het zal allemaal meer dichting dan waarheid zijn, met als toppunt een wagenrace alla Ben Hur tussen Teodora ( Canale hier in long shots toch duidelijk vervangen door een mannelijke body double met pruik !) en de keizer, nota bene. Zij wint...waarbij we moeten memoreren dat deze race kwam voor Ben Hur van Wyler en zo te zien er invloed op heeft gehad.
Narratieve elementen zoals we mogen verwachten verder in een peplum, vroeg of niet : romance, verraad, een opstand op het eind, leeuwen en luipaarden alsmede beren, een perfide adviseur , een ongelukkige liefde en ook een jaloerse zus van Canale, hier vertolkt door een piepjonge Papas ! Zag er best nog goed uit toen.
Dit alles vergezeld van een repetitieve maar effectieve score van Renzo Rosselini.
Tenslotte de speelduur : volgens mij, IMDB, wiki en bijna alle andere bronnen bedraagt deze een kleine 90 minuten. Weten de kenners/ liefhebbers hier hoe lang de bioscoopversie was ? Een DVD met onderschriften is er bij mijn weten helaas niet.

*: de film heet niet voor niets zoals hij heet : speelt m.u.v. de korte flashbacks integraal in BYZANTIUM en geen seconde in Rome. Wie weet bestaat er een gedubde versie waarin Byzantium in Rome is veranderd, ik sta nergens van te kijken.

avatar van beavis
Greep toevallig onlangs de VHS van deze mis... (Daar zat jij niet achter toch!? )
Wel benieuwd naar. Misschien een leuke double-bill met Fabiola... (Al heb ik daar ook nog niet echt een goede versie van weten te vinden)

Hollandse VHS ? Wist niet dat die er was. Voor de duidelijkheid : ik heb zelf 0 VHS tapes en ben geen gevaarlijke concurrentie op dat vlak.