Profile of a Killer (2012)

Thriller

geregisseerd door Caspian Tredwell-Owen
met Joey Pollari, Gabriele Angieri en Emily Fradenburgh

Een zeer intelligente seriemoordenaar laat de politie telkens verbijsterd achter. Uit angst voor een nieuw slachtoffer zet de politie een gerenommeerde profiler op de zaak. Maar de man die de complexe moorden zou kunnen oplossen zou wel eens het volgende slachtoffer kunnen worden.

Meneer Bungel
Binnenkort op tv, voor wie de zender 13th Street heeft, klik.

-edit- + trailer (Engelstalig, geen subs).

avatar van kuiponok
Voorspelbare, niks zeggende film, dus teleurstellend

Meneer Bungel
We maken kennis met een zelfgenoegzame, voormalige FBI profiler die door een oude kennis bij de politie uit zijn 'huiselijk geluk' weggeroepen wordt voor een wel zeer uitgelezen killer. Met een flinke beloning en een vliegticket eerste klas in zijn interesse mede gewekt. Eigenlijk wel leuk dat dit figuur dus vrijwel meteen ontvoerd wordt, en ook de dwarse puberkiller belooft wat, om nog te zwijgen van de ranzige vondsten.

Helaas is wat volgt een tamme, niet verrassende en niet indrukwekkende trip door de kou in Minnesota met teleurstellende (doch hun best doende, zo lijkt het) acteurs. De toespeling op een jongere die een spree killing uitvoert, lijkt te verraden wat de insteek is; het nader bekijken van een eenzame, anonieme jeugdeling van tegenwoordig die zo ver heen is geraakt dat ie menselijk leven en welzijn niet meer op waarde kan schatten. Een soort after school special om toekomstige evil doers op het rechte pad te nopen...? Een mislukte mix van drama en spanning.

Niet totaal slecht, maar ik weet eigenlijk nauwelijks waarom; 1,5*.

Meneer Bungel schreef:
...eerste klas in zijn interesse mede gewekt...
''in'' moet zijn ''is''.

Verbijsterend en weinig appetijtelijk verhaal dat kadert in de massa's films over seriemoordenaars. Niet bepaald van hoog niveau. Het zoeken naar de drijfveer, het waarom, en de psychologie die er achter steekt is het beste van de film. Het verhaal zelf verloopt clichématig.