Half of a Yellow Sun (2013)

Nigeria / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Biyi Bandele
met Thandie Newton, Chiwetel Ejiofor en John Boyega

Olanna en Kainene zijn een glamoureuze tweeling uit een rijke Nigeriaanse familie. Na hun dure Engelse studie keren ze terug naar een bevoorrecht leven in de stad in het nieuwe afhankelijke Nigeria van de jaren '60. Beide gaan ze echter hun eigen weg. Olanna schokt haar familie wanneer ze bij haar geliefde gaat wonen, de revolutionaire professor Odenigbo en zijn toegwijde hulpje Ugwu, in de stoffige universiteitsstad Nsukka. Kainene wordt een succesvolle zakenvrouw wanneer ze de belangen van de familie overneemt en verliefd wordt op de Engelse schrijver Richard. Ze raken echter verstrikt in de gebeurtenissen van de Nigeriaanse burgeroorlog, waarin de Igbo bevolking een gepassioneerde strijd aangaan voor de onafhankelijke republiek Biafra.

avatar van Donkerwoud
Echt een ontzettend mooi boek! Ik ben dus ook benieuwd naar deze verfilming.

De regisseur heeft geprobeerd een voor Nigeria/Biafra turbulente periode (de burgeroorlog en de daarmee gepaard gaande gruwelen) in beeld te brengen, maar is daar nauwelijks in geslaagd: het resultaat was een stuurloos, lusteloos en onevenwichtig melodrama waarbij de focus lag op twee zusters uit een welgesteld gezin. Het hoe en waarom van de handelingen en activiteiten van de personages werden niet helder gemaakt en kwamen bovendien niet realistisch over, maar waarschijnlijk ben ik ook te weinig op de hoogte van de etnische verdeeldheid.

avatar van aslan
Half of a Yellow Sun: de halve zon in de vlag van de onafhankelijke republiek Biafra (1967-1970); een mooie film met op de achtergrond de historische gebeurtenissen rond deze republiek in Oost-Nigeria...

avatar van Filmkriebel
Met Dominic Cooper??? Dit moet een fout zijn toch?

Filmkriebel schreef:
Met Dominic Cooper??? Dit moet een fout zijn toch?

Ja...
Ik heb het verbeterd. Aanvankelijk werd zijn naam wel genoemd mbt deze film. Vandaar de foute vermelding.

avatar van Filmkriebel
kappeuter, ik bevestig : geen Cooper te bekennen. Heb de film zopas bekeken. Die stond al een tijdje op mijn verlanglijst. Nogal een ontgoocheling om eerlijk te zijn. Het tumultueuze leven van twee zussen, dochters van een rijke zakenman, wordt verteld met op de achtergrond de politieke gebeurtenissen vanaf de onafhankelijkheid van Nigeria tot en met het einde van de Biafra-oorlog. Dit kon een heel episch en meeslepend verhaal worden. De verhoudingen tussen de karakters blijven te onderbelicht om echt "involved" te raken in de film : vooral Thandie Newton als Olanna krijgt veel screentime, maar dat ging volledig ten kosten van de andere zus en haar blanke boyfriend. Een beetje jammerlijk. Ook de oorlog laat zich niet echt voelen (op één of twee scènes na) waardoor deze film véél te braaf is gebleven. Het einde vond ik eerder bizar. Het is zeker een goed gedocumenteerde film, en de stukjes historisch materiaal waren interessant en hadden zeker hun nut, maar wat een onevenwichtig en soms absurd familiedrama voor de rest.

avatar van Shadowed
Erg matig.

Het is best moeilijk om van zo'n interessant onderdeel in de historie zo'n saai werkje te kunnen leveren. Ik wist al dat er wat romantiek in de film zou zitten, maar niet dat het de film samen met wat matte drama zou gaan overheersen.

Van de burgeroorlog zelf is opvallend weinig te merken. Het hangt er vaak wel in de lucht, maar de film lijkt de focus er totaal niet op te leggen. In plaats daarvan krijgen we vooral een sterk aangezet drama met veel afstandelijke romantiek.

Vooral de eerste 40 minuten bevatten veel romantiek en drama. Ik snap dat het uit een boek komt (dat ik niet heb gelezen) maar als regisseur kan je soms wel iets meer je best doen om het wat interessanter te houden. Ondanks dat het camerawerk soms opvallend fris is, krijg je er maar weinig van te zien.

De drama en romantiek overklassen de interessante periode helaas wel. Zeker als je je bedenk dat beide genres absoluut niet werken, zit je als regisseur fout. De drama is saai en van de romantiek spat geen enkel moment een vonk af.

Acteerwerk is ok. Ejiofor was nog wel te doen, maar Newton was veel minder. Vaak vooral rondom irritant. Soms reageert ze overdreven hysterisch en daardoor voelt het niet bepaald echt aan. Bovendien vond ik haar buitengewoon onsympathiek, en ik heb geen idee of dit wel, of niet de bedoeling was.

Als er dan opeens beelden bij komen kijken van de burgeroorlog is de film een stuk sterker. Zo heb je een scene waarbij een executie plaatsvind op een vliegveld, gevolgd door een slachting in een dorpje. Het zijn dit soort scenes die de film omhoog moeten houden, maar daarna krijg je voornamelijk een aantal bombardementen en dat was het wel.

Het boek schijnt behoorlijk wat impact te hebben, maar waar is dan de impact van de film? Toen hij voorbij was voelde ik totaal niets. Ik had geen sympathie met 1 karakter, en dan hoop je vooral nog iets te zien van de burgeroorlog, dat wel interessant is, maar daar krijg je niet veel meer van te zien.

Gemiste kans, impactloos verhaal en zwak acteerwerk van Newton die veels te veel focus krijgt. Een hoop sterke onderwerpen komen aan bod, maar worden slordig uitgewerkt en eigenlijk maar in een hoekje gegooid. De regie is soms knap, maar in het algemeen is het niet bijzonder. Enkele sterke scenes en soms knap cameragebruik. Dan heb je het meeste wel genoemd. Een zwakke uitwerking van een erg interessant onderwerp.