ad
  • 8.082.266 stemmen

The Pruitt-Igoe Myth (2011)

Documentaire / Drama | 79 minuten

Genre: Documentaire / Drama

Geregisseerd door: Chad Freidrichs

IMDb beoordeling: 7,5 (839)

Releasedatum: 20 januari 2012

Over The Pruitt-Igoe Myth

Documentaire over het Pruitt-Igoe-wooncomplex, gebouwd in de jaren 50 in St. Louis, Amerika. Het beloofde een fantastische nieuwe manier van wonen te worden, dé oplossing tegen de enorme bevolkingsgroei. De documentaire laat aan de hand van getuigenissen van oud bewoners zien hoe het Pruitt-Igoe-wooncomplex het symbool is geworden voor wanbeleid. Een voorbeeld van hoe het niet moet voor architecten, politici en andere beleidsbepalers.

image

avatar van Jolienepien

Jolienepien

Ik heb deze film gezien bij een eenmalige vertoning op de universiteit (de film sluit goed aan bij mijn studie). De film liet goed zien waar het project op is misgelopen, maar probeerd daarnaast ook de emotionele kant van het verhaal te laten zien, door ex-bewoners aan het woord te laten. Hoewel het project natuurlijk mislukt is de beelden van ineenstortende flats het negatieve beeld Pruitt-Igoe domineren, vertellen zij juist ook hun oprechte góede herinneringen aan de hoogbouwwijk met sociale huurwoningen. Ik vond dat er soms iets te snel door het verhaal werd gejaagd. Daarnaast vond ik dat de situatie van de bewoners vóórdat zij naar Pruitt-Igoe verhuisden en de oorzaken van het verval wat meer aandacht had kunnen krijgen. Desondanks is m'n aandacht geen moment verslapt, ik vond het een erg boeiend verhaal.

avatar van Freud

Freud

Knappe documentaire over een van de beroemdste personages uit de stedenbouwkundige geschiedenis van de 20e eeuw. Door de verenigde postmoderne architectuurwereld in de jaren ´70 uitgeroepen tot het symbool van het mislukken van het modernisme, is Pruitt-Igoe in de eerste plaats het verhaal van een stad in verval en van een Republikeins land dat steeds weigerachtig gestaan heeft tegenover elke vorm van sociale woningbouw - maar bovenal het verhaal van een gesegregeerde maatschappij waar discriminatie en racisme schering en inslag waren. Een project als Pruitt-Igoe is in zo´n situatie gedoemd om te mislukken, de mate waarin dit gebeurd is en de verschrikkelijke gevolgen die het had voor de bewoners hebben er de bekende mythe van gemaakt. De beroemde beelden van de afbraak (dynamitering) van het eens zo ambitieuze project amper 20 jaar na voltooiing deden de rest.

De documentaire vertelt het hele verhaal, grotendeels vanuit het standpunt van de bewoners zelf, die er van in het begin tot op het bittere einde bij geweest zijn. Hun verhalen zijn persoonlijk, fascinerend en vaak hartverscheurend. De film toont vooral dat de mythe van Pruitt-Igoe als failliet van de functionalistische planning weliswaar nog steeds populair is, maar gebaseerd is op een heel sterke simplificatie van de echte feiten. De discussie over dit soort woningbouwprojecten is hiermee zeker niet afgedaan en zal nog decennia voortduren, maar ze is in ieder geval een waardevolle, genuanceerde stem rijker geworden.