Hypnotisören (2012)

Zweden
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Lasse Hallström
met Tobias Zilliacus, Mikael Persbrandt en Lena Olin

In een buitenwijk van Stockholm wordt een man thuis vermoord, gevolgd door zijn vrouw en een dochter. De moordenaar is vastbesloten het hele gezin uit te roeien. Eén zoon raakt gewond, maar overleeft. Als politie-inspecteur Joona Linna erachter komt dat er nog een andere dochter is die de aanslag heeft overleefd, begint een race tegen de klok. De detective haalt een bekende psychiater over om de gewonde zoon, die ternauwernood aan de dood ontsnapte, te hypnotiseren. De psychiater aarzelt aanvankelijk om mee te werken, maar ze hypnotiseren de zoon alsnog om de enige dochter te vinden die de moord heeft overleefd, voordat de moordenaar haar vindt. Als ze de zoon hypnotiseren, lopen de dingen echter al snel uit de hand.

Het verhaal is op zich best goed en is ook best spannend. Maar het komt allemaal maar heel traag op gang. De hoofdpersonen zijn ook niet de meest boeiende types en er zijn veel te veel donkere scenes. Heel vaak zie je nauwelijks iets en heb je alleen het geluid om je voor te kunnen stellen wat er gebeurt. Dat zou spanningsverhogend moeten kunnen werken, maar bij mij ging het op een gegeven moment vooral erg irriteren.

avatar van Montorsi
Een erg rommelig en zwak vertelde detective. Het heeft om te beginnen al alle moeite een rechte lijn te houden en schiet op een gegeven moment alle kanten op. Dan weer een enorme focus op het uit elkaar vallende huwelijk, dan weer op het zusje van de vermoorde familie etc etc maar niks wordt uitgewerkt. Het verhaaltje is verder erg afgezaagd, oninteressant om te volgen, met een overdaad aan die (totaal niet boeiende) huwelijksproblematiek (maar dan op het einde wel met z'n drieen aan het kerstmaal, hoe afgezaagd wil je het hebben ) en is vooral veel te lang. Er kwam echt geen eind aan en barst uit zijn voegen van de cliché's.

Het personage van de rechercheur is ook werkelijk een enorm suffe zak hooi zonder enige vorm van diepgang of wat dan ook. De bijpersonages zijn gelukkig iets minder plat. Komt er ook nog eens bij dat sommige motivaties en keuzes van de personages ontzettend vreemd overkomen waardoor je volledig op afstand wordt gehouden. Kan me echt niet voorstellen hoe zo'n boek zo populair kan worden, maargoed.

avatar van egelantier
Mug schreef:
Zoveelste mistroostige Scandi-thriller-verfilming van een populaire detective-reeks omtrent commissaris Joona Linna.

Volgens mij is dit de eerste verfilming van een boek over Joona Linna. Twee andere staan al te popelen om gereleased te worden.
Ik ga de film vandaag kopen, tenminste als de dvdboer hem al heeft. Ben ook bezig in het boek en een relatief grote fan van de boeken van het schrijverspaar.

Ben benieuwd, maar echt hooggespannen verwachtingen heb ik niet. Ik zal zien.

ben ik de enige die het gevoel heeft dat ik het verhaal al eens gezien heb?

Redelijk, maar ik ben toch beter gewoon van de Scandinavische krimi's.
Het is een nogal wat saai verhaal en té langdradig.
Ook de vertolkingen konden me niet helemaal bekoren.
Kortom: redelijk, maar niet echt een film om de Scandinavische misdaadfilm- of series te leren ontdekken, daarvoor zijn er veel betere.

avatar van frolijve
Ik ben een echte fan van scandinavische tv, maar deze film kon me maar niet boeien, na 3 kwartier heb ik de moed opgegeven

Redelijke film over een hypnotiseur wiens hulp door de politie wordt ingeroepen als een gezin bijna helemaal wordt uitgemoord. Een mysterie waarbij het op de helft van de film al min of meer duidelijk is hoe de vork in de steel steekt. Een aantal spannende momenten en een mooie sfeerzetting.

avatar van Decec
Een goede thriller/misdaad/dramafilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van LOTR-lover
Vond het allemaal niet zo pakkend en miste de spanning die wel bij een thriller hoort. Met name omdat de clue er wat mij betreft vrij dik bovenop lag vanaf het begin en dit ook duidelijk word op de helft van de film. Verder is het allemaal wat ongeloofwaardig en gaan de plotholes irriteren in de te lange speelduur. Gelukkig is er visueel nog wel wat te genieten van de mooie locaties.

4/10 (IMDB)

avatar van oemoemenoe

avatar van john mcclane 2
het boek had het in zich om een goede thriller voort te brengen.
in plaats daarvan krijg je deze zeer middelmatige thriller.
saai.en oninteresant .oftewel : gemiste kans.
het 2e boek contract gaat ook verfilmd worden.
plus punt: ik vond tobias goed gecast als joona linna.
dus wie weet?