Janguru Taitei (1966)

Alternatieve titels: Jungle Emperor Leo | Jungle Emperor Leo: The Movie | Kimba, the White Lion

Japan
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Eiichi Yamamoto
met de stemmen van Toshiko Yokota, Hajime Akashi en Hisashi Katsuda

De witte leeuw Panja is een beschermer van de natuur en dieren. Hij ergert de bevolking door vee te stelen en ze huren een jager in om Panja te doden. Dat lukt door Panja's vriendin Eliza als lokaas te gebruiken. Terwijl Eliza wordt verscheept naar een dierentuin voedt zij op de boot Panja's zoon Leo (in de Engelse versie Kimba genaamd) op met het gedachtegoed van zijn vader. Hij leert zwemmen van de vissen en keert terug naar het oerwoud waar hij de plaats van zijn vader zal innemen.

Hier is-ie dan - eindelijk, de enige echte voorloper van The Lion King! Als iemand een poster van de bioscoopversie kan vinden, graag! Ik kon alleen afbeeldingen vinden die volgens mij bij de televisieserie horen.

avatar van movimaker
the lion king en kimba zijn allebij geinspireerd uit hamlet
en er is een verschil tussen engens uit geinspireerd zijn en steelen
I love kimba

avatar van TheLionKingFan
Voor de Kimba fans:

Hier een site waar je legaal, met Nederlandse ondertiteling, de serie ''Kimba's new Adventures'' en de film uit 1997 kan bekijken. TezukaAnime - YouTube