• 8.487.030 stemmen

Cheerful Weather for the Wedding (2012)

Komedie / Drama | 93 minuten

Genre: Komedie / Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Donald Rice

Met onder meer: Felicity Jones, Elizabeth McGovern en Luke Treadaway

Releasedatum: 14 februari 2013

Plot Cheerful Weather for the Wedding

Engeland, 1932. Het is de trouwdag van Dolly Thatcham (Felicity Jones). Wanneer Dolly's minnaar van de vorige zomer Joseph (Luke Treadaway) verschijnt veranderen haar gevoelens plots. Dolly's moeder staat echter niet toe dat de zorgvuldig geplande toekomst van haar dochter wordt bedreigd. Nu de tijd dringt, kan Dolly maar niet beslissen of ze weg zal lopen met Joseph, of een nieuw leven zal beginnen in Argentinië met haar aanstaande man.

imageimageimageimageimageimageimage

kappeuter (crew films)

Vanaf 14 februari 2013 in de bioscoop (Amstelfilm)

gauke

Aan alle voorwaarden lijkt gedacht te zijn om er een leuke film van te maken, maar door een domme benadering blijkt het verhaal tam, onevenwichtig en kwijnend te zijn. De openingsscènes (bijtend sarcastisch) zijn het beste van de film. Maar al gauw raakt de productie zijn charme kwijt en kom je terecht in een voorspelbare mengeling van komedie en melodrama, voorzien van de nodige flashbacks. Het plot "hoe beestachtig liefde kan zijn", legt geen enkel gewicht in de achaal, in plaats daarvan lijkt het of de regisseur de kijker in slaap wil wiegen. O, voor ik het vergeet: de kostumering is werkelijk prachtig.

avatar van henkula

henkula

Ik denk dat het een leuke film is voor een wat ouder publiek met een goede kennis van de Engelse taal en van kostuum komedie drama's houden. Het is geen hoogvlieger, beslist niet, maar wel prettig om naar te kijken.

stinissen (crew films & series)

Zeer mager kostuum drama zonde van de setting en de acteurs.

avatar van J.Ch.

J.Ch.

Cheerful Weather for the Wedding is allereerst een fantastische titel. Verder is de film het nét niet. De setting en de sfeer zijn echter zeer geslaagd. Er zijn een boel kleurrijke personages met onbegrijpelijke onderlinge verhoudingen, waarbij het feit dat je niet weet hoe iedereen aan elkaar gerelateerd is alleen nog maar bijdraagt aan de vermakelijke chaos. Ik vond de snelle humor wel geslaagd en ook het acteerwerk is netjes: Elizabeth McGovern is perfect als de maniakaal vrolijke moeder, Felicity Jones is goed als apathische bruid en ook Luke Treadaway weet de gekweldheid van zijn personage goed neer te zetten. Wat ik alleen zo jammer vond is dat het verhaal me wat tegenviel. ik had op basis van de trailer meer verwacht. De zomer die Dolly en Joseph samen doorbrachten wordt heel spaarzaam in beeld gebracht (veel meer dan in de trailer krijgen we niet te zien) en er blijft het één en ander onduidelijk over wat er precies gebeurd is.

Daar staat tegenover dat de laatste scène tussen Joseph en Dolly dan wel weer heel goed is, net als Josephs catharsis in de volgepropte woonkamer. Genoeg om het een goede film te maken is het helaas niet.

avatar van chiel1971

chiel1971

• 2009 stemmen

zo saai.... wel mooi aangekleed allemaal

avatar van Boenga

Boenga

Een fijn eerste kwartier. Weliswaar behoorlijk verwarrend omdat je op korte tijd heel wat personages gepresenteerd krijgt; maar de portie fijne humor die daar in verwerkt zit, trekt je direct mee in het verhaal - net wat anders dan de zware dialogen die heel vaak in dit soort kostuumdrama's verweven zitten.

Toch gebeurt er daarna net iets te weinig om van een sterke film te kunnen spreken, met vooral de overdaad aan flashbacks die het verhaal doen voort slenteren.

Het einde is best wel somber en hard, maar de hele film door worden alle leuke en minder leuke gebeurtenissen zó luchtig weergegeven, dat je er als kijker niet droevig van wordt. Ik weet eigenlijk zelf niet of dat een goeie of een slechte zaak is...

Low budget, maar de regisseur weet dat goed te camoufleren. Bovendien heeft hij een bende goeie acteurs bij elkaar gekregen, die hij dan ook nog eens levensechte personages laat spelen, in plaats van de theatrale toestanden die me in dit soort film wel eens kunnen ergeren.

Geen topfilm, wel een leuke zit.