Tang Ji Ke De (2010)

China / Hongkong
Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Ah Gan
met Guo Tao, Wang Gang en Karena Lam

Het oude China. Tang Fanghai bezorgt zijn ouders alleen maar kopzorgen. Ook al is hij al lang volwassen, toch brengt hij zijn dagen door met dromen over koene krijgers en hun heroïsche daden. Op een dag besluit hij het huis te verlaten en als dolende ridder het onrecht te gaan bestrijden. Nadat Tang een oude bedelaar op een bergtop heeft betaald om hem een aframmeling te geven die zijn “magische krachten” vrijmaakt, levert hij zijn eerste gevecht tegen een bandietenbende die de mooie boerendochter Cuihua ontvoert.

avatar van ibendb
Vandaag gezien op het BIFFF.
Don Quixote is een saaie en geforceerde avonturenkomedie met een heleboel slechte grappen. Soms zelfs kinderlijk. Slapstickhumor is niet aan mij besteed. De 3D zorgde eigenlijk meer voor tranen in de ogen dan voor enig spectaculairs. Na tien minuten prikten m'n ogen al. De speciale effecten in deze film zijn ook niet om naar huis te schrijven. Soms waren ze echt tergend slecht. Het verhaal had ook niet veel om het lijf. Het Don Quichotverhaal in een Chinees jasje was geen goede keuze, want er blijft niet veel van het originele verhaal over. De film kon in een uurtje gedaan zijn, maar in plaats daarvan gooien ze er nog eens 50 saaie minuten bovenop. Een erg grote teleurstelling. 2*