menu

Under African Skies (2012)

mijn stem
3,30 (22)
22 stemmen

Verenigde Staten / Zuid-Afrika
Documentaire
108 minuten

geregisseerd door Joe Berlinger
met Paul Simon, Maya Angelou en Okeyerama Asante

Paul Simon keert 25 jaar nadat hij het album Graceland maakte terug naar Zuid-Afrika. Tijdens deze reis bekijkt hij de ontwikkeling van zijn album en de betekenis die het had voor de internationale politiek en de status van Zuid-Afrika. Met het maken en het uitbrengen van Graceland verbrak Simon de politieke boycot van de Verenigde Naties, die tot doel had het apartheidsregime te breken.

zoeken in:
avatar van Richard_Voorhees
3,5
Trailer: Paul Simon - Under African Skies Trailer - YouTube
Lijkt me een leuke documentaire!


avatar van Film Pegasus
3,5
Film Pegasus (moderator)
Ik kan dinsdag deze documentaire in de bioscoop gaan zien, geluk gehad om een ticket te winnen met een wedstrijd voor de avant-première. Ik kijk er zeker naar uit!

avatar van chevy93
Avant-première, maar gisteren was hij gewoon op de TV?

avatar van Film Pegasus
3,5
Film Pegasus (moderator)
chevy93 schreef:
Avant-première, maar gisteren was hij gewoon op de TV?


Tja, een echte avant-première was het dus niet, wel de kans om het op groot doek te zien. Mij voor het even hoe ze dat ding dan noemen.

avatar van Film Pegasus
3,5
Film Pegasus (moderator)
Ik had vroeger al een documentaire gezien rond Graceland in de BBC-reeks Classic Albums. Een aflevering die je terug meenam naar het jaar 1986 met een passionele Paul Simon die zegt dat hij hiermee het beste aflevert wat hij ooit gemaakt heeft. Kan zijn natuurlijk, maar elke muzikant zegt dat wel als zijn album in beeld wordt gebracht. Benieuwd dus wat Under African Skies mij meer kan zeggen dan opnieuw hetzelfde, maar met een oudere Paul Simon.

De film draait uiteraard rond de muziek, al laat het veel meer dan zien. Deze film is ook wel interessant voor mensen die niet zo zot zijn van Paul Simon. Het gaat grotendeels over de apartheid, de problemen die het meebracht bij het maken van het album en vooral de problemen die het album zelf veroorzaakte. Paul Simon op de zwarte lijst van de VN omdat die een culturele boycot hadden uitgeroepen tegen Zuid-Afrika en problemen met de ANC (verzet in Zuid-Afrika) omdat Paul Simon hen niet eerst toestemming had gevraagd. En dat terwijl hij juist samenwerkte met de onderdrukte zwarte muzikanten en hen 3 x zoveel betaalde als gelijkaardige Amerikaanse muzikanten.

Under African Skies is creatief niet echt een opvallende film. Niet slecht, maar gewoon een goeie documentaire. Wel is de verdienste dat het verder gaat dan het ophemelen van een album dat z'n jubileum viert. Het laat echt de sfeer en de omstandigheden van toen zien. En ik moet toegeven dat een documentaire rond Graceland sowieso interessanter is dan het paringsgedrag van de Zuid-Amerikaanse Gele Gifkikker.

avatar van predator
2,0
Ik vond 'm niet meevallen. Kwam over als een grote zelfbevlekking van de heer Simon, terwijl ik de muziek van hem (en Garfunkel) echt wel ok vind. Een aantal dingen, zoals het vragen naar een pasje, was zeker opvallend te noemen, maar heel diepgaand werd het allemaal verder niet.

3,5
Eigenlijk is dit één groot interview met Paul Simon, ondersteund door beelden en geïllustreerd met zijn muziek en met anekdotes door mensen uit zijn omgeving.
Er is aandacht voor racisme en apartheid in Zuid-Afrika, maar ook voor vriendschappen tussen de musici en natuurlijk voor muziek, ritmes, verhalen vertellen via muziek of juist abstractie, technieken van montage en afwerking van de tracks, etc.
Een mooie documentaire over de totstandkoming van het album en de show: Graceland.

avatar van The One Ring
3,5
Gisteren het geluk gehad om Paul Simon live Graceland te zien vertolken in Amsterdam (geweldig!) en het was leuk om van te voren nog even deze documentaire te kunnen bekijken. Ik wist wel wat van de controverse rond Graceland af, maar niet hoe ver die ging. Deze documentaire schetst daar een mooi beeld van, waarbij het extra goed uitpakt dat ook de criticasters van Simon aan het woord komen. Dit is dan ook zeker niet zoals Dreiecke het noemt "één groot interview met Paul Simon". Al kiest de film, niet onverwacht, toch wel partij voor Simon.

Zoals het hier op me overkomt was het Simons beperkte kennis van de Apartheid die hem in de problemen bracht. Hij wist wat de Apartheid was, maar leek niet door te hebben wat de culturele boycot van de ANC en de VN precies inhield en waarom het als buitenlander ongepast was om met zwarte, Zuid-Afrikaanse muzikanten muziek te maken. Simon leek vooral geraakt te worden door de Zuid-Afrikaanse muziek en meteen de kans hebben gegrepen om met hun mee te spelen. Dit portret van een ietwat naïeve man die plotseling het middelpunt van politieke onrust en beschuldigingen van racisme zou zomaar het plot hebben kunnen zijn van een film van Frank Capra. Compleet met happy end, want de geschiedenis heeft van Graceland een uiterst succesvol en vernieuwend album gemaakt dat Zuid-Afrikaanse muziek onder de aandacht bracht bij een groot publiek. Daardoor vind ik Simons argument om tegen de boycot in te gaan ook wel wat sterker dan het tegenovergestelde argument. Niet iedereen zal het met me eens zijn, maar ik denk dat een verbod op culturele uitwisseling tussen landen waar bij één van hen een controversiële regering zit dat land alleen maar zal isoleren en minder open maakt. Niettemin kan ik de tegenargumenten goed begrijpen, mede doordat ze hier goed belicht worden.

Daarmee wordt Under African Skies niet alleen een making-of van een legendarisch album en een portret van een popster, maar stelt het vooral een interessante vraag over de verantwoordelijkheden van kunstenaren en de rol die kunstvormen spelen in politiek moeilijke tijden. Daarnaast is het geen straf om beelden van repetities en concerten van Simon en zijn Afrikaanse collega's te zien, waar in alles de liefde voor muziek afstraalt.
3,5*

3,5
Toch maar een 3.5? Ik vraag mij af wat je dan tegenviel?

(als je ook al de show zag, ben je dan niet een beetje een fan?)

avatar van The One Ring
3,5
Dreiecke schreef:
Toch maar een 3.5? Ik vraag mij af wat je dan tegenviel?


Niets specifiek, maar een geniale documentaire is het nou ook weer niet. Gewoon een goed gemaakte film over een boeiend en ook wel origineel onderwerp. Het is echter ook weer niet het type documentaire dat ik nog eens zou opzetten.

(als je ook al de show zag, ben je dan niet een beetje een fan?)


Van Paul Simon? Ja. Van Graceland? Zeker. Van deze docu? Nee. Hoezo?

3,5
Ok, ik dacht dat je enthousiaster was, meende ik uit je review te halen.
Ik las geen onvertogen woord over de docu, vandaar
Maar als je 'm liever niet nog eens zou opzetten begrijp ik die 3.5 meer.

Bij mij speelt fan zijn meestal wel mee bij muziekdocu's, misschien voor een half puntje meer of zo.
Ik ben zelf niet zo zeer een fan van de muziek van Paul Simon (had daarom misschien van jou een hogere waardering verwacht).

avatar van The One Ring
3,5
Dreiecke schreef:

Bij mij speelt fan zijn meestal wel mee bij muziekdocu's, misschien voor een half puntje meer of zo.


Als het een concertfilm was geweest had het misschien wat meer meegespeeld, maar dit is meer een film over de context waarin Graceland uitgebracht werd en hoe daar tegenwoordig op gekeken wordt. Bijna meer een maaschappelijk-historische documentaire dan een muziekdocu, al staat een muzikant en zijn album centraal.

avatar van danuz
Was me (gelukkig) helemaal niet bewust van de blijkbaar controversiele backdrop van het album. Vind het vooral erg fijn luisteren, en was vooral geïnteresseerd in de muziek (duh). Hoe Paul met de mensen samenwerkte, hoe hij aan die cryptische lyrics werkte en hoe het album (muzikaal dus) ontstond. Jammer dus dat er vooral een politiek drama van wordt gemaakt, maar wellicht geschiedkundig dus logisch.

avatar van Querelle
3,0
Filmisch niet interessant voor mij, maar de plaat Graceland vind ik (geholpen door een flinke teug jeugdsentiment) één van de beste albums ooit gemaakt. Erg leuk dus om de productie van destijds te volgen en de nummers te zien onstaan.
Daarnaast is het de film gelukt ook een lans te breken voor het standpunt van de VN en het ANC.
Het zijn toch best goede argumenten, en Paul Simons visie is begrijpelijk, en wordt ook in de film natuurlijk voorgetrokken, maar is lichtelijk naief, en hij had zich op zijn minst beter moeten voorbereiden op de kritiek die zou komen.
Gelukkig heeft de apartheid niet lang meer geduurd en is Graceland een plaat geworden die juist een emanciperende functie zou hebben en is het vooral een plaat geworden die de vloer aanveegt met welke fusie tussen westerse en Afrikaanse muziek dan ook.
Dat realiseer ik me des te meer nu ik tegenwoordig veel Afrikaans ethnische muziek aan het luisteren ben.

avatar van danuz
Vind het ook een fantastische plaat, en had dan ook graag meer gezien over het artistieke ontstaan ervan. Leuk ook om de jongens van Vampire Weekend langs te zien komen - helaas enorm kort. Hun muziek doet me altijd erg aan deze plaat denken.

avatar van Richard_Voorhees
3,5
Best een leuke docu over Paul Simon's bekende album. Natuurlijk heeft de regisseur een "voorkeur" voor Paul Simon. Het zijn landgenoten en het word hoe dan ook als "zijn" album gezien. Toch krijgen de overige muzikanten ook genoeg aandacht en word er een mooi beeld geschetst van alles wat aan het album vooraf ging en de enorme nasleep van het album.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:36 uur

geplaatst: vandaag om 03:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.