El Poder Negro (1975)

Venezuela / Mexico
Actie / Avontuur

geregisseerd door Alfredo B. Crevenna
met Mil Máscaras, Héctor Suárez en Sergio Oliva

Ondanks zijn afremmende omgeving en tussen alle rassendiscriminatie door, weet een jonge zwarte man (Sergio Oliva) alsnog te slagen als professioneel worstelaar. Zijn zwaar getrainde lijf helpt daarbij een handje mee. Hij wordt ontdekt door de gemaskerde superheld Mil Máscaras, die opzoek is naar een nieuwe worstelaar na het overlijden van zijn partner.

Ze bestaan schijnbaar ook : blacksploitation geinspireerde LL films...waarbij dient te worden aangetekend dat liefhebbers van de Amerikaanse blaxsploitation hier niet wild van zullen worden, en LL liefhebbers al evenmin.
Held is Oliva, een Cubaan van origine die natuurlijk geen luchador was maar een bodybuilder, drievoudig mr. Olympus en rivaal van Arnie. Zijn omvang is op de poster niet eens overdreven, gay LL liefhebbers kunnen tijdens het kijken dan ook gewoon hun eigen stijve lul als afstandsbediening gebruiken.
Of LL liefhebbers : dat Oliva geen echte luchador is maar gewichtheffer zie je niet alleen aan zijn fysiek ,maar ook aan zijn acties binnen en buiten de ring, vooral die binnen zijn voor de echte LL liefhebbers een aanfluiting en slaan tamelijk nergens op.
Maar ja, er moest een manier verzonnen worden om onze vriend MM en black power met elkaar in connectie te brengen als buddies. MM speelt hier de tweede viool , al zit er nog wat verplichte footage in van zijn capriolen binnen de ring, uiteraard via het toernooi in den vreemde- i.c. Venezuela- procédé.
De hoofdmoot wordt echter gevormd door een triviaal misdaadverhaaltje on the watwerfront waar Oliva werkt als heftrucker, en een nog trivialer liefdesverhaaltje : de gigantische bruut koestert namelijk een kuise liefde voor een mulattin- zangeresje, die deze nog bij zijn mammie wonende spierbundel de kracht geeft om door te gaan als moedertje is gesneefd...
Dan is er ook nog de verplichte comic relief, hier verzorgd door een fop Italiaan, masseur en vader van 8 zoons met een dochter in aantocht.
Zo progressief is deze film uit 75 niet bepaald meer: Oliva heeft een karikaturale dubbing meegekregen, zijn moeder is een geschminkte blackface en interraciale sex is nog steeds taboe : dat blonde snolletje wordt in zee geflikkerd !
Behalve voor LL/MM completisten is dit niet aan te bevelen.