Dear Mandela (2011)

Zuid-Afrika / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Dara Kell en Christopher Nizza

Mazwi, Zama en Mnikelo zijn bewoners van de nederzettingen rond de Zuid-Afrikaanse sloppenwijk Kennedy Road. Het is een van de vele die door de overheid ontruimd en vernietigd zullen worden. Als gevolg van de ‘Sloppenwet’ is het bouwen van nieuwe nederzettingen echter verboden, waardoor veel bewoners dakloos raken. De jonge student Mazwi, aidsactiviste Zuma en winkelbediende Mnikelo zijn actief binnen de in 2005 opgerichte organisatie 'Abahlali baseMjondolo' (mensen van de hutten). Ze verzetten zich tegen de Sloppenwet, die ze beschouwen als een nieuwe vorm van apartheid, en stappen naar de rechter. Het verhaal neemt een dramatische wending wanneer gewapende mannen Kennedy Road binnenvallen.