ad

Met onder meer: Adam Brooks, Jeremy Gillespie en Matthew Kennedy

Releasedatum: 25 oktober 2011

Over Manborg

"Revenge is Back"

Gedood tijdens een hels gevecht, wordt een supersoldaat weer tot leven gewekt tot half mens, half robot; een cyborg genaamd 'Manborg'. Samen met een groep van avonturiers moet hij het in een dystopische toekomst opnemen tegen een leger van nazi vampieren en demonen onder leiding van de kwade graaf Draculon.

image

avatar van jarno1975

jarno1975

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Draait daar samen met Father's Day als double bill.

avatar van jipt

jipt

Kon gister helaas niet lijkt me alsnog heel erg tof

avatar van Jonkster

Jonkster

Vermakelijke trashy onzin geinspireerd door de vermakelijke trashy en minder trashy onzin van vroeger. Alles ziet er zo consistent goedkoop uit dat het bijna stijlvol wordt. Verder een lekker tempo, hilarische audio en sowieso ladingen humor. Topvermaak dus, en duidelijk met liefde gemaakt 4*

avatar van JacoBaco

JacoBaco

Dit moet ik zien!

avatar van zombie

zombie

Prima vermaak!

Vorig jaar helaas moeten laten schieten op Imagine, een jaar later dan eindelijk de herkansing. De film lijkt met duct tape en karton in elkaar gezet te zijn, maar blijft in ieder geval stijlvast in de uitvoering. Doorgaans heb ik niet zoveel op met dit soort 'hobby' projecten, behalve dat Manborg genoeg creativiteit en humor bevat waardoor het leuk blijft (de speelduur van 60 minuten helpt daarbij).

Wel iets te veel lens flares gezien, maar waarschijnlijk was dat een bewuste keuze

avatar van Shinobi

Shinobi

“It's not about the killing, it's about family."

Deze film is zo slecht dat het weer goed wordt. Manborg is voor het grootste deel volgens mij dan ook voor een green screen gefilmd en is een duidelijke hommage aan de jaren '80. Ik heb onder andere referenties naar Mortal Kombat, Robocop enz. gezien. De idiote personages van uiteraard Manborg zelf en daarnaast Draculon, Justice en #1 Man waren lekker fout. Met name om laatstgenoemde ging ik vaak stuk, grappig dat hij lekker fout gedubd is. Hij deed me af en toe wel denken aan Lui Kang uit Mortal Kombat.

Qua verhaal stelt het uiteraard niks voor, maar des te meer de manier waarop het gebracht wordt. De film zit vol met de nodige slechte SFX, stop motion en cheesy elektronische muziek. Gelukkig neemt de film zichzelf duidelijk niet al te serieus en word het allemaal zo over-the-top gebracht dat het best genietbaar is.

Ik snapte alleen het einde niet waarin gezegd wordt dat er geen hemel is en Manborg het loodje legt. Misschien een atheïstische denkwijze van de makers?

Al met al een lekker fout B-filmpje die met de nodige creativiteit is gemaakt, de korte speelduur van 60 minuten maakt dat het best lekker wegkijkt.

Dikke 2,5 sterren.

avatar van zombie

zombie

avatar van Shadowed

Shadowed

Bijzonder.

Eventjes aangegooid om mijn Kostanski-marathon te voltooien. Buiten zijn shorts heb ik nu alles van hem gezien, maar als ik dit zo zie verkies ik liever zijn meer moderne projecten met de nadruk op praktische effecten. Manborg was gewoon een uur lang plezier met een passie.

Want je kan het de makers niet ontnemen dat er veel plezier was tijdens het maken. Voor Manborg werd er veel uit de kast getrokken. De film voelt een beetje aan als een eerdere en goedkopere versie van Kung Fury, maar dan wat klungeliger. Beide films zijn tot in den treurigheid opgevuld met effecten die er behoorlijk goedkoop uitzien. Het heeft echter wel wat.

Maar een uur lang tegen goedkope greenscreen-effecten aankijken gemengd met een hoop poeha en drukte is net te veel van het goede. Na een half uurtje had ik het wel gezien, iets dat Kung Fury goed begreep. Na een tijdje is de lol van Manborg er wel af en dan moet je je nog even door wat knulligheid heen worstelen voordat het eindelijk eindigt.

Ik ben sowieso niet de grootste fan van trash, en deze film zit er behoorlijk vol mee. Toch ziet de algemene vormgeving er goed uit. De stopmotion-effecten zijn erg lollig en de film krijgt er een beetje een Evil Dead-vibe mee. Daarnaast blijft de humor luchtig en lijken de acteurs moeite te hebben met het inhouden van diens lach vanwege alle fun. Ik geloof best dat er een hoop liefde en passie in dit project is gestopt.

Toch is een uur van dit soort onzin te lang, na een tijdje ben je er wel klaar mee. Ik verkies liever de latere Konstanski-films, films waarbij het minder een race is om zoveel mogelijk grappen in je film te verwerken. Manborg is een film die leuk is om een keertje gezien te hebben, maar daarna niet perse nog een keer gezien hoeft te worden.