Manborg (2011)

Canada
Actie / Komedie

geregisseerd door Steven Kostanski
met Adam Brooks, Jeremy Gillespie en Matthew Kennedy

Gedood tijdens een hels gevecht, wordt een supersoldaat weer tot leven gewekt tot half mens, half robot; een cyborg genaamd 'Manborg'. Samen met een groep van avonturiers moet hij het in een dystopische toekomst opnemen tegen een leger van nazi vampieren en demonen onder leiding van de kwade graaf Draculon.

avatar van dutchtuga
Draait daar samen met Father's Day als double bill.

avatar van jipt
Kon gister helaas niet lijkt me alsnog heel erg tof

avatar van Jonkster
Vermakelijke trashy onzin geinspireerd door de vermakelijke trashy en minder trashy onzin van vroeger. Alles ziet er zo consistent goedkoop uit dat het bijna stijlvol wordt. Verder een lekker tempo, hilarische audio en sowieso ladingen humor. Topvermaak dus, en duidelijk met liefde gemaakt 4*

avatar van JacoBaco
Dit moet ik zien!

avatar van zombie
Prima vermaak!
Vorig jaar helaas moeten laten schieten op Imagine, een jaar later dan eindelijk de herkansing. De film lijkt met duct tape en karton in elkaar gezet te zijn, maar blijft in ieder geval stijlvast in de uitvoering. Doorgaans heb ik niet zoveel op met dit soort 'hobby' projecten, behalve dat Manborg genoeg creativiteit en humor bevat waardoor het leuk blijft (de speelduur van 60 minuten helpt daarbij).

Wel iets te veel lens flares gezien, maar waarschijnlijk was dat een bewuste keuze

avatar van Shinobi
“It's not about the killing, it's about family."

Deze film is zo slecht dat het weer goed wordt. Manborg is voor het grootste deel volgens mij dan ook voor een green screen gefilmd en is een duidelijke hommage aan de jaren '80. Ik heb onder andere referenties naar Mortal Kombat, Robocop enz. gezien. De idiote personages van uiteraard Manborg zelf en daarnaast Draculon, Justice en #1 Man waren lekker fout. Met name om laatstgenoemde ging ik vaak stuk, grappig dat hij lekker fout gedubd is. Hij deed me af en toe wel denken aan Lui Kang uit Mortal Kombat.

Qua verhaal stelt het uiteraard niks voor, maar des te meer de manier waarop het gebracht wordt. De film zit vol met de nodige slechte SFX, stop motion en cheesy elektronische muziek. Gelukkig neemt de film zichzelf duidelijk niet al te serieus en word het allemaal zo over-the-top gebracht dat het best genietbaar is.
Ik snapte alleen het einde niet waarin gezegd wordt dat er geen hemel is en Manborg het loodje legt. Misschien een atheïstische denkwijze van de makers?

Al met al een lekker fout B-filmpje die met de nodige creativiteit is gemaakt, de korte speelduur van 60 minuten maakt dat het best lekker wegkijkt.

Dikke 2,5 sterren.