A Million Colours (2011)

1 stem

Canada / Zuid-Afrika

geregisseerd door Peter Bishai
met Wandile Molebatsi, Jason Hartman en Stelio Savante

Het verhaal gaat over twee voormalige kind-filmsterren op het hoogtepunt van de Zuid-Afrikaanse apartheid. Norman, die ingelijfd is bij de Zuid-Afrikaanse defensie als gewetensbezwaarde, weigert om te vechten voor deze apartheid en werkt hard om het idee te verspreiden dat vriendschap ook kan bestaan over de grenzen van de raciale barrières heen. Muntu, die verliefd is geworden op Sabela, worstelt om te overleven op de straat, waar hij een leven leidt van misdaad, geweld en losbandigheid. Door een reeks van slechte beslissingen en ongelukkige omstandigheden, lijkt hij te mislukken in zijn droom om met Sabela te trouwen. Het gevoel in de steek te zijn gelaten door zijn beste vriend Norman, wendt Muntu zich tot alcohol en drugs als enige mechanisme om door te gaan. Beide mannen worstelen om de waarheid te achterhalen en hoop te vinden in een tijd van nationale beroering.

In de eerste plaats heeft dit prachtig gemaakte intens onderhoudende menselijk drama het hart op de juiste plaats. Een verfrissende en respectvolle film, met een tijdsbeslag van dertig jaar, over apartheid, gezien vanuit een meervoudig perspectief, zowel op persoonlijk, politiek als sociaal terrein. De regisseur heeft naast de nodige karakterontwikkelingen het verhaal van de twee hoofdpersonen door de film gevlochten. Als kijker blijf je emotioneel betrokken: poëtische beelden worden voortdurend afgewisseld met afgrijselijk geweld. Jammer is dat Peter Bishai dertig jaar geschiedenis in 110 minuten heeft willen proppen: in de eerste plaats ontneemt hij zichzelf de mogelijkheid om dieper in de kern van de zaak te gaan en in de tweede plaats is het gegeven zo overstelpend dat je het gevoel hebt een marathon te moeten sprinten. De acteerprestaties vind ik van een hoog niveau.