Terumae Romae (2012)

Alternatieve titel: Thermae Romae

Japan

geregisseerd door Hideki Takeuchi
met Hiroshi Abe, Aya Ueto en Masachika Ichimura

In het antieke Rome is architect Lucius altijd te rigide in zijn manieren en heeft hij moeite om zich aan te passen aan de snel voortschrijdende tijd. Hierdoor verliest hij zijn baan. Om hem te troosten neemt een vriend hem mee naar het badhuis. Daar vindt hij een tijdportaal waarmee hij heen en weer kan reizen van het oude Rome naar een publiek badhuis in het moderne Tokio. Hij ontdekt dat de 'platgezichten' òòk van badhuizen houden en is geintrigeerd door hun technieken, die hij 'uitvindt' in zijn eigen tijd. Hij ontmoet de jonge manga-tekenares Mami en neemt haar mee op zijn doldwaze avonturen door de tijd.

Erg leuk.

Een film die steunt op het leuke uitgangspunt en het geweldige werk van Hiroshi Abe. Abe is echt perfect in z'n rol, verder staat het idee van deze film garant voor een hoop leuke situaties.

Het is wat moeilijk in te schatten hoe groot de rol van regisseur Takeuchi geweest is aangezien de film heel dicht bij de manga blijft, maar de vertaling van manga naar film is wonderwel gelukt. Visueel aangenaam, grappige soundtrack en een geslaagde switch van een sketch-achtig begin naar een rode draad tijdens het tweede deel.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Onslaught
Leuke film.

Grappig om eens een Japanse productie te zien die het Romeinse rijk belicht. Verder ben ik niet bekend met de manga, dus geen idee of het trouw is aan het origineel.

Hiroshi Abe zet een erg leuke rol neer als Lucius, de thermae bouwer. Aya Ueto speelt haar rollen ook altijd fijn, maar hoeft zich in deze rol niet heel erg in te leven, ze blijft echter altijd een mooie verschijning. Ook een klein rolletje voor Kitamura. Ik was echter verrast door de cameo rol van Riki Takeuchi, die man leek het even rustiger aan te doen, maar verschijnt nu langzaam weer wat in series en films

Verder komt er een vervolg op deze film in 2014, dus ik ben benieuwd wat we dan weer te zien gaan krijgen.

avatar van kinjutsu
Onslaught schreef:

Haha de koppen die hij trekt in deze film zijn weer als vanouds.