Im Vorhof der Wahrheit (1974)

West-Duitsland

geregisseerd door Fritz Umgelter
met Gerhard Acktun, Matthias Habich en Gertraud Jesserer

De Tsjechische Miroslav krijgt op 9-jarige leeftijd al met de hardheid van de Tweede Wereldoorlog te maken. Vanaf het ogenblik dat zijn vader hem midden in de oorlog aan de gevaarlijke frontlinie alleen moet achterlaten, is zijn leven door de confrontaties met dood en kwaad gebrandmerkt. Wanneer de oorlog voorbij is, raakt Miroslav in het naoorlogse Duitsland op de verkeerde weg. Hij is actief op de zwarte markt en daardoor eindigt hij in de gevangenis. Bovendien is hij mogelijk betrokken bij een schietpartij in Berlijn, waarbij een man werd vermoord. In zijn thuisland Tsjechoslowakije wordt hij verdacht van spionage en ook hier moet hij de hardheid en wreedheid van de ondervragers ondergaan.