The Cool School (2008)

Alternatieve titel: The Cool School: How L.A. Learned to Love Modern Art

Documentaire

geregisseerd door Morgan Neville
met Ed Moses, Craig Kauffman en Edward Ruscha

De film focust op de Ferus Gallery, die de kunstscène van Los Angeles van een bende apart opererende beatniks wist om te vormen tot een hechte groep competitieve, vaak briljante kunstenaars, zoals Ed Kienholz, Ed Ruscha, Craig Kauffman, Wallace Berman, Ed Moses en Robert Irwin. De Ferus Gallery fungeerde eveneens als platform voor de 'import' uit New York, zoals Andy Warhol, Jasper Johns, en Roy Lichtenstein, en ook had het een voortrekkersrol, met bijvoorbeeld de eerste popart expo en Marcel Duchamps eerste retrospectief. Wat men verloor en won is door de jaren heen verstrengeld geraakt met een complex web van ego's, passie, geld en kunst.

Meneer Bungel