Kuxa Kanema - O Nascimento do Cinema (2003)

Alternatieve titel: Kuxa Kanema - The Birth of Cinema in Mozambique

1 stem

Portugal
Documentaire

geregisseerd door Margarida Cardoso

De eerste culturele daad van de prille regering van Mozambique na de onafhankelijkheid in 1975, was het creëren van het Nationaal Instituut voor Cinema (INC). De geschiedenis van het Mozambikaanse filminstituut kan niet worden losgekoppeld van de onafhankelijkheidsbeweging, belichaamd door president Samora Machel en FRELIMO (Mozambique Liberation Front). Het INC probeerde, via een wekelijks bioscoopjournaal 'Kuxa kanema', om een nationale identiteit buiten de tribale verbondenheid te creëren. Het INC probeerde ook om meer te zijn dan propaganda, en om de mensen te onderrichten in wat het betekende om een burger te zijn van een verenigde onafhankelijke natie. Nadat het gebouw in 1991 afbrandde, is het in onbruik geraakt. De vergeten beelden die de eerste elf jaren van de onafhankelijkheid vastgelegd hebben - de jaren van de socialistische revolutie - zijn aan het rotten, en daarmee ook zowel de geschiedenis van een periode, als ook de geschiedenis van de hoop. Deze film onderzoekt de moeilijkheidsgraad van een ontwikkelingsland om te overleven in een wereld van bewegende beelden.